Thursday, March 06, 2025

ई-लर्निंग सेंटर - आई टी लैब - : दीक्षा कंटेंट कार्यशाला का समापन समारोह


उत्तराखंड एससीईआरटी के ट्रेनिंग हॉल में आज दीक्षा कंटेंट कार्यशाला के समापन समारोह का आयोजन किया गया। इस समारोह का नेतृत्व उपनिदेशक एससीईआरटी शैलेश श्रीवास्तव द्वारा किया गया और सभी शिक्षकों को प्रमाण पत्र दिए गए। इस अवसर पर आईटीडीए के संजीवन चंद्र सूंठा, शिल्पी नेगी, आईटी विभाग के रमेश बडोनी और एसपी वर्मा के साथ पुष्पा असवाल भी उपस्थित रहे।

    
                                                                

आज प्रतिभागियों को इस समापन समारोह में अपने फीडबैक साझा करने का अवसर दिया गया। प्रतिभागी शेखर बुटोला ने इस प्रशिक्षण को अपने लिए एक अविस्मरणीय अनुभव बताया। अदिति और नुपुर शर्मा ने अपने संबोधन में कहा कि इस कार्यशाला ने उन्हें नई चीजें सीखने का अवसर प्रदान किया है, जिससे वे अपने स्कूलों में नव नियुक्त शिक्षक के रूप में छात्रों की अधिक सहायता कर सकते हैं।

गुलशन चौहान और प्रीतम नेगी  ने अपने विचार साझा करते हुए कहा कि वे इस प्रकार की ट्रेनिंग से प्रेरित होकर अपने स्कूलों में नए प्रकार के इंटरएक्टिव कंटेंट तैयार करेंगे, जिससे छात्रों को अधिक लाभ मिलेगा। संजय असवाल, मनोज सिंह, भावना भंडारी और गंगाधर भट्ट ने भी अपने विचार प्रस्तुत किए और बताया कि इस ट्रेनिंग से उन्हें बहुत कुछ सीखने को मिला।

इस कार्यशाला के दौरान प्रतिभागियों ने साइबर सिक्योरिटी, विभिन्न सिस्टम्स में लॉगिन प्रक्रिया, गूगल टूल्स जैसे गूगल प्रेजेंटेशन, ईमेल, क्विज निर्माण, गूगल फॉर्म्स और कोलैबोरेटिव लर्निंग प्लेटफॉर्म का उपयोग सीखने का अनुभव प्राप्त किया। उन्होंने बताया कि इस प्रशिक्षण से उन्हें लर्निंग मटेरियल को प्रभावी ढंग से साझा करने के नए तरीके मिले।


         

     

समापन समारोह में प्रतिभागियों ने आग्रह किया कि भविष्य में भी इस प्रकार की हैंड्स-ऑन प्रैक्टिस आधारित ट्रेनिंग आयोजित की जाएं, जिससे वे अपने शिक्षण को और अधिक रोचक, तकनीकी-संपन्न और गुणवत्तापूर्ण बना सकें। उन्होंने इस बात पर जोर दिया कि इस तरह की कार्यशालाओं से शिक्षक अधिक प्रभावी तरीके से शिक्षण सामग्री तैयार कर सकते हैं, जिससे छात्रों को इंटरएक्टिव और आकर्षक शिक्षा प्राप्त हो सके।

यह कार्यशाला उत्तराखंड में डिजिटल शिक्षा और आधुनिक शिक्षण पद्धतियों को बढ़ावा देने की दिशा में एक महत्वपूर्ण कदम साबित हुई। प्रतिभागियों ने इस अवसर पर SCERT और आईटीडीए के संयुक्त प्रयासों की सराहना की और आशा जताई कि भविष्य में भी इस प्रकार के प्रशिक्षण कार्यक्रम आयोजित किए जाएंगे। 

 

   













प्रतिभागियों ने आईटीडीए और SCERT द्वारा निर्मित ई-लर्निंग सेंटर और आईटी लैब की उपयोगिता की सराहना की। उन्होंने कहा कि इस लैब में कार्य करने से उन्हें दीक्षा प्लेटफॉर्म पर कंटेंट निर्माण में सहायता मिली। इसके साथ ही, SCERT द्वारा निर्मित MOOC कोर्स को करने में भी उन्हें सहायता प्राप्त हुई।




प्रतिभागी शिक्षकों की सूची 

Wednesday, March 05, 2025

Day 5: E-Learning Centre IT Lab – Training on E-Office and IFMS

 
SCERT Uttarakhand | IT Lab "E-Learning Centre" | February 2025

On Day 5 of the E-Content Development Workshop, SCERT Uttarakhand faculty and officers participated in a specialized training session focused on E-Office and IFMS (Integrated Financial Management System). The training aimed to enhance digital governance skills, ensuring efficient and transparent administrative processes in educational institutions.

Session 1: Introduction and Overview of E-Office

🔹 Resource Persons:

  1. Vivek Tomar – E-Office Training Team (ITDA)
  2. Rohan Negi – E-Office Training Team (ITDA)


Objective of the Session

The session introduced participants to E-Office, a digital platform that enhances office management efficiency by replacing traditional paperwork with electronic documentation and workflow automation. The primary goal was to streamline document handling, improve transparency, and promote a paperless working environment under the "Go Green" initiative.

📝 Key Highlights of the Session

1️⃣ Introduction to E-Office

  • Vivek Tomar provided an overview of E-Office, explaining its importance in government institutions and how it digitally transforms administrative workflows.
  • He highlighted key benefits, including faster file movement, real-time tracking, enhanced security, and efficiency in decision-making.

2️⃣ Core Features and Functionalities

  • The session covered file management, document tracking, E-File creation, approvals, and inter-departmental communication.
  • Explanation of how E-Office integrates with existing administrative processes in Uttarakhand’s educational institutions.

3️⃣ Practical Demonstration

  • A live demo showcased how to log in, create and track files, forward official documents, and collaborate online.
  • Participants practiced navigating the system, ensuring hands-on learning.

4️⃣ Interactive Q&A

  • Attendees engaged in an interactive discussion, raising questions about technical integration, data security, and accessibility.
  • Resource persons provided step-by-step guidance on implementing E-Office in daily operations.


Session 2: Introduction and Overview of IFMS

🔹 Resource Person:

  1. Vikram Prasad Joshi – Review Officer (Accounts)

Objective of the Session

The session provided a detailed understanding of the Integrated Financial Management System (IFMS) used in Uttarakhand for budgeting, expenditure tracking, and financial monitoring. The training focused on equipping faculty members and officers with essential skills to handle government financial transactions efficiently.


📝 Key Highlights of the Session

1️⃣ Introduction to IFMS

  • IFMS was introduced as a centralized financial management system ensuring transparency, accountability, and streamlined financial operations in government institutions.

2️⃣ System Features and Modules

The resource person explained various modules of IFMS, including:
  • Budgeting – Planning and allocating funds efficiently
  • Expenditure Monitoring – Tracking financial activities in real-time
  • Fund Management – Managing disbursements and payments

3️⃣ Live Demonstration & Hands-on Training

  • Participants logged into the IFMS portal, created financial entries, and generated budget reports under expert supervision.
  • Step-by-step guidance was provided on using digital financial tools effectively.

4️⃣ Interactive Q&A

  • The session concluded with participant queries on IFMS functionalities, report generation, and financial compliance.
  • Vikram Prasad Joshi addressed concerns and provided best practices for financial transparency and accountability.

Key Takeaways from Day 4

  • E-Office streamlines administrative processes, reducing paperwork and enhancing efficiency.
  • IFMS ensures transparency and accountability in financial transactions.
  • Practical training helped participants understand real-time application and system integration.
  • Interactive discussions addressed real-world challenges and provided practical solutions.


🎯 The integration of E-Office and IFMS in educational institutions will significantly improve workflow efficiency, communication, and financial management.

➡️ Stay tuned for Day 5, where participants will explore AI-powered tools and innovation in digital education! 🚀

Tuesday, March 04, 2025

Day 4: E-Content Development Workshop at E learning center; SCERT Uttarakhand

 

SCERT Uttarakhand | IT Lab "E-Learning Centre" | February 2025

ई-कंटेंट निर्माण कार्यशाला के चौथे दिन शिक्षकों और प्रतिभागियों ने गूगल वर्कस्पेस, गूगल स्लाइड्स, डिजिटल लेसन प्लानिंग, गूगल फॉर्म, वर्ड वॉल, Nearpod और आर्टिफिशियल इंटेलिजेंस (AI) जैसे अत्याधुनिक डिजिटल टूल्स का गहन प्रशिक्षण प्राप्त किया।

Day 4 Highlights: एडटेक टूल्स से डिजिटल शिक्षा की ओर

🔹 गूगल वर्कस्पेस: डिजिटल सहयोग का एक प्रभावी मंच

  • गूगल ड्राइव, गूगल डॉक, गूगल शीट्स और गूगल स्लाइड्स का उपयोग करके सहयोगात्मक शिक्षण सामग्री बनाने पर जोर दिया गया।
  • शिक्षकों ने रीयल-टाइम कोलैबोरेशन सीखा, जिससे वे अपने पाठ्यक्रम की सामग्री को कहीं से भी संपादित और साझा कर सकते हैं।

🔹 गूगल स्लाइड्स: इंटरैक्टिव ई-कंटेंट तैयार करना

  • प्रतिभागियों ने गूगल स्लाइड्स की मदद से आकर्षक इंटरएक्टिव प्रेजेंटेशन और डिजिटल लेसन प्लान तैयार करना सीखा।
  • वीडियो, इमेज, और एनीमेशन जोड़कर डिजिटल कंटेंट को प्रभावशाली बनाने की तकनीकों पर चर्चा हुई।

🔹 डिजिटल लेसन प्लान: शिक्षण को स्मार्ट और प्रभावी बनाना

  • 6E (Engage, Explore, Explain, Elaborate, Evaluate, Extend) मॉडल के आधार पर डिजिटल लेसन प्लान विकसित करने पर जोर दिया गया।
  • विषयवस्तु, क्रियाकलाप, मूल्यांकन और तकनीकी उपकरणों के समावेश से प्रभावी पाठ निर्माण किया गया।

🔹 गूगल फॉर्म: ऑनलाइन मूल्यांकन और डेटा संग्रहण

  • MCQ, क्विज़, फीडबैक फॉर्म और मूल्यांकन टूल्स को डिज़ाइन करने की प्रक्रिया को समझाया गया।
  • स्वतः ग्रेडिंग और डेटा विश्लेषण की तकनीकों से शिक्षकों को सशक्त बनाया गया।

🔹 वर्ड वॉल और Nearpod: गमिफाइड लर्निंग और इंटरैक्टिव शिक्षण

  • वर्ड वॉल का उपयोग करके शिक्षकों ने गेम-बेस्ड लर्निंग टूल्स और क्विज़ तैयार किए, जिससे शिक्षण को रोचक और आकर्षक बनाया जा सके।
  • Nearpod की सहायता से इंटरएक्टिव मल्टीमीडिया कंटेंट, लाइव क्विज़ और आभासी सत्र बनाने की प्रक्रिया पर कार्यशाला आयोजित की गई।

🔹 AI (आर्टिफिशियल इंटेलिजेंस): शिक्षण और ई-कंटेंट में क्रांति

  • AI टूल्स का उपयोग करके स्वचालित पाठ निर्माण, सामग्री अनुकूलन और व्यक्तिगत शिक्षण अनुभव प्रदान करने पर चर्चा हुई।
  • AI-पावर्ड चैटबॉट्स और वॉयस असिस्टेंट का उपयोग शिक्षण में कैसे किया जा सकता है, इस पर विस्तृत परिचर्चा हुई।


Day 4 Key Takeaways

  • गूगल टूल्स के माध्यम से शिक्षण प्रक्रिया को डिजिटल और प्रभावी बनाना
  • Nearpod और वर्ड वॉल के जरिए इंटरैक्टिव और गमिफाइड शिक्षण को अपनाना
  • AI को शिक्षण रणनीतियों में शामिल करने की प्रक्रिया को समझना
  • ऑनलाइन मूल्यांकन और डेटा एनालिटिक्स को कक्षा में लागू करना

IT & ITDA Program training team and participants collaboratively shared and interacted to live the sessions learnings.

SCERT Uttarakhand Organizes 5-Day Exposure Visit to Lakshadweep for Capacity Building

 

Lakshadweep UT | SCERT Uttarakhand | February 2025

The Department of Planning & Monitoring, SCERT Uttarakhand has initiated a five-day exposure visit to Lakshadweep Union Territory, aimed at the capacity building of its officers and faculty members. This visit is designed to provide an interactive learning experience, fostering academic collaboration and knowledge exchange between educators of Uttarakhand and Lakshadweep.

Engaging with Lakshadweep’s Educational Institutions

Under the leadership of Additional Director, SCERT Uttarakhand, the team visited:

  • DIET Kavaratti – The premier teacher training institute of Lakshadweep
  • Govt Junior Basic School (East), Kavaratti – A key institution providing foundational education
  • PM Shri Senior Secondary School, Kavaratti – A model school excelling in academics and co-curricular activities

During these visits, SCERT Uttarakhand faculty interacted with teachers, students, and administrators to understand their teaching methodologies, innovative classroom practices, and local education challenges.

Program Coordination & Participants

  • Pradeep Kumar Rawat (Additional Director, SCERT Uttarakhand)
  • Dr. K.N. Bijalwan (Assistant Director, SCERT Uttarakhand)
  • Dr. Ranjan Bhatt
  • Dr. Rakesh Gairola
  • Dr. Chetan
  • Dr. Ajay K. Chaurasia
  • Ms. Shubhra Singhal
  • Manoj Bahuguna
  • Priya Gusain

Objectives of the Exposure Visit

🔹 Capacity Building: Enhancing the professional expertise of SCERT Uttarakhand faculty
🔹 Educational Collaboration: Sharing best practices between Lakshadweep and Uttarakhand schools
🔹 Understanding Diverse Pedagogies: Observing island-based learning models and their adaptation in remote schools
🔹 NEP 2020 Implementation: Exploring integration of experiential and digital learning

Key Takeaways 

  • Teachers and faculty members from both states exchanged innovative teaching strategies.
  • A comparative discussion on education policies, curriculum integration, and student engagement techniques was held.
  • SCERT Uttarakhand explored possible collaborations for future training programs.

The visit is proving to be an enriching experience, fostering academic excellence, mutual learning, and innovation in teaching practices.

निदेशक बन्दना गर्ब्याल ने राज्य स्तरीय एबेकस प्रतियोगिता-2025 के विजेता छात्र और छात्राओं को किया सम्मानित


दिनांक 4 मार्च 2025: राज्य शैक्षिक अनुसंधान एवं प्रशिक्षण परिषद उत्तराखंड द्वारा राज्य स्तरीय अबेकस प्रतियोगिता का आयोजन SCERT सभागार में किया गया। कार्यक्रम का उद्घाटन उपनिदेशक शैलेश श्रीवास्तव एवं जगदीश सजवाण द्वारा संयुक्त रूप से किया गया। अपने उद्बोधन में उन्होंने इस कार्यक्रम को बच्चों के लिए अत्यंत लाभदायक बताया। उन्होंने बताया कि इस गतिविधि के माध्यम से बच्चों का मानसिक गणना कौशल, संख्या समझ, आकलन, धैर्य, एकाग्रता तथा गणित विषय के प्रति रुचि आदि का विकास होता है। प्रतियोगिता में राज्य के समस्त जनपदों के 38 विद्यार्थियों ने प्रतिभाग किया।

कार्यक्रम समन्वयक डा. अवनीश उनियाल द्वारा बताया गया कि अबेकस एक गणितीय टूल है, जिसके माध्यम से बुनियादी गणितीय संक्रियाएँ जैसे जोड़ना, घटाना, गुणा एवं भाग में बच्चे दक्ष हो सकते हैं। वर्ष 2018-19 से राज्य में यह कार्यक्रम "मेकिंग मैथ इंटरेस्टिंग थ्रू अबेकस" के रूप में चलाया जा रहा है। इस कार्यक्रम से अब तक 4000 से अधिक विद्यालय लाभान्वित हो चुके हैं। कार्यक्रम में बच्चों द्वारा अपनी प्रतिभा का शानदार प्रदर्शन किया गया।

इस प्रतियोगिता में छः विद्यार्थियों को राज्य अबेकस विजेता के रूप में सम्मानित किया गया, जिसमें शामिल हैं:

  1. अक्षत गिरी (कक्षा-6) - भगवती मेमोरियल पब्लिक स्कूल, श्रीनगर, पौड़ी

  2. रुद्र सिंह (कक्षा-5) - रा.आ.प्रा.वि. डुंग्री, चमोली

  3. ताजिम (कक्षा-5) - रा. प्रा.वि. नया गाँव, देहरादून

  4. एकलव्य (कक्षा-5) - रा. प्रा.वि. मंगल्या गाँव, यमकेश्वर, पौड़ी

  5. खुशी रमोला (कक्षा-6) - रा.आ.इ.का. मनेरी, उत्तरकाशी

  6. विहान सिंह (कक्षा-5) - रा.आ.प्रा.वि. देवाल, चमोली

कार्यक्रम के समापन सत्र में निदेशक अकादमिक शोध एवं प्रशिक्षण बन्दना गर्ब्याल द्वारा अपने उद्बोधन में अबेकस को गणित विषय की बुनियादी स्तर पर मजबूती के लिए महत्वपूर्ण गतिविधि बताया गया। उन्होंने कहा कि अबेकस केवल गणितीय गणनाओं में ही नहीं, बल्कि बच्चों की तार्किक क्षमता, स्मरण शक्ति और मानसिक अनुशासन को भी विकसित करता है। उन्होंने बताया कि यह गतिविधि छात्रों में ध्यान केंद्रित करने की क्षमता, आत्मविश्वास और मानसिक स्फूर्ति को भी बढ़ाती है।

उन्होंने आगे कहा कि आज के डिजिटल युग में जहाँ गणना के लिए विभिन्न तकनीकी उपकरण उपलब्ध हैं, वहीं अबेकस का अभ्यास बच्चों को मानसिक रूप से अधिक सक्षम और आत्मनिर्भर बनाता है। यह केवल एक प्रतियोगिता नहीं, बल्कि गणित के प्रति एक नई सोच विकसित करने का प्रयास है।

उन्होंने विजेता छात्रों को बधाई देते हुए कहा कि उनकी यह उपलब्धि केवल एक पुरस्कार तक सीमित नहीं है, बल्कि यह उनके भविष्य के शिक्षण और बौद्धिक विकास में महत्वपूर्ण भूमिका निभाएगी। उन्होंने सभी शिक्षकों और प्रशिक्षकों को भी धन्यवाद दिया, जिन्होंने इस प्रतियोगिता के आयोजन में महत्वपूर्ण योगदान दिया।

कार्यक्रम का संचालन अबेकस कार्यक्रम के राज्य समन्वयक डा. अवनीश उनियाल और कामक्षा  मिश्रा द्वारा किया गया। इस अवसर पर SCERT  प्रवक्ता सुनील भट्ट, गोपाल घुघत्याल, डा. एस.पी. सेमल्टी, आशा नकोटी, गंगा घुघत्याल, शालिनी गुप्ता, रंजना जगवाण एवं हीरा नेगी सहित विभिन्न जनपदों के विद्यालयों के मेंटर्स एवं शिक्षक उपस्थित रहे।

Monday, March 03, 2025

Workshop on State Resource Group (SRG) in Mathematics

 

📍 Organized by: Department of Educational Research, Survey & Evaluation

📍 Venue: SCERT Hall, Dehradun 

📍 Duration: 4 Days (November 2024)

Introduction: Strengthening Mathematics Education

In the evolving landscape of education, teacher professional development has been a key area of focus in multiple reports, platforms, and national policies. Various educational documents, such as the Chattopadhyaya Committee Report, NCF 2005, NCFTE 2009, and the Five-Year Teacher Education Plan (2012-17), have emphasized the need to enhance the quality of mathematics education.

Aligned with the New Education Policy (NEP) 2020, Para 5.15 highlights the importance of continuous professional development (CPD) for teachers and the creation of subject expert groups to share best practices.

To promote qualitative mathematics education, the State and District Resource Groups have been established. This four-day workshop aimed to equip mathematics teachers with innovative pedagogical techniques, share best practices, and address challenges in teaching mathematics effectively.

Objectives of the Workshop

  • Introduction to State Resource Group (SRG) members in Mathematics.
  • Sharing innovative practices from District Resource Groups (DRG) across Uttarakhand.
  • Discussing and aligning Mathematics learning outcomes.
  • Developing an action plan for effective and qualitative Mathematics teaching.
  • Enhancing student interest and engagement in Mathematics.


Target Group

🔹 Elementary & Secondary Teachers
🔹 Teacher Educators

Workshop Methodology

📍 Mode: Interactive Workshop Sessions
📍 Assessment Tools: Pre- and Post-Assessment to measure impact

Day 1: Inaugural Session & Introduction

The workshop commenced with an inaugural session led by  Deputy Director, SCERT:
  • Shri Jagdish Sajwan
  • Shri Shailesh Srivastava
  • Dr. Manoj Kumar Shukla (Coordinator)

Each participant introduced themselves, setting the tone for a collaborative and engaging learning experience.

Presentation on NEP 2020: Pedagogy of Mathematics Education

Dr. Manoj Kumar Shukla presented a detailed PPT on the pedagogical approaches in Mathematics under NEP 2020. His session emphasized:
  • The shift from rote learning to conceptual understanding and critical thinking
  • Importance of experiential learning and problem-solving in Mathematics
  • Integration of technology and interactive tools in Mathematics pedagogy
  • Assessment reforms aligned with competency-based education
  • Strategies to enhance teacher capacity building and continuous professional development

The presentation provided valuable insights to educators on how to align their teaching practices with the vision of NEP 2020, ensuring quality and inclusive Mathematics education.

Expected Outcomes

  • Strengthening Mathematics education through best practices
  • Increased teacher engagement in Mathematics pedagogy
  • Development of effective strategies for classroom teaching
  • Greater student interest in Mathematics, making learning enjoyable


This State Resource Group workshop marks an important step towards revolutionizing mathematics education in Uttarakhand, empowering teachers to create an engaging and conceptually strong learning environment

Day 3: E-Content Development Workshop at SCERT Uttarakhand

 

SCERT Uttarakhand | IT Lab "E-Learning Centre" | Digital Transformation in Teaching

The third day of the E-Content Development Workshop at SCERT Uttarakhand was packed with insightful sessions and hands-on training, equipping teachers with digital tools and pedagogical approaches aligned with NEP 2020.

Day Kickoff: Learning Log & Script Sharing

The day started with an open session, where participants reflected on their learning logs and shared their text scripts from the previous day. IT Department faculty Ramesh Badoni and resource person Bhaskar Joshi provided feedback on the initial drafts, helping teachers refine their scripting blueprints.

📖 NEP 2020 & E-Content Creation

Ramesh Badoni emphasized the role of NEP 2020 in e-content creation and introduced the 6E Teaching/Lesson Plan Model, guiding teachers in structuring their content effectively.

  • He provided exemplars to demonstrate e-content lesson planning.
  • Showcased a sample lesson plan and video, highlighting the growing need for digital learning content.
  • S.P. Verma contributed by discussing the importance of case studies and content pedagogy in alignment with NEP 2020.


💻 Hands-on Training: Digital Tools & E-Content Development

Post tea break, Bhaskar Joshi led an engaging session on practical script creation using various ICT tools:

  • PhET Simulations for interactive science learning
  • Quiz Creation tools for student engagement
  • Evaluation Techniques for digital assessments
  • ICT Tool Integration in e-content development

The ITDA team played a crucial role in providing technical support, ensuring a smooth learning experience for participants.


📡 Understanding PM eVidya & Digital Channels

In the afternoon session, Pushpa Aswal from PM eVidya introduced participants to:

  • The PM eVidya channels, which are available via YouTube & DTH frequencies.
  • The role of digital broadcasting in education, expanding learning opportunities beyond traditional classrooms.

🚀 Teachers Embracing ICT for Future-Ready Education

The workshop witnessed high enthusiasm from teachers, working diligently to integrate ICT in their teaching plans. Their dedication toward adapting digital education tools is a significant step in aligning classroom teaching with 21st-century learning needs.

➡️ Stay tuned for Day 4, where participants will explore advanced multimedia content creation and AI-powered teaching tools!

Sunday, March 02, 2025

DIKSHA SRG-3 कार्यशाला: शिक्षकों ने सीखा डिजिटल कंटेंट निर्माण और स्मार्ट क्लास टूल्स का उपयोग

 

देहरादून, उत्तराखंड | 6-दिवसीय कार्यशाला | दिन-2

DIKSHA SRG-3 कार्यशाला के दूसरे दिन शिक्षकों ने डिजिटल कंटेंट निर्माण, स्मार्ट क्लास टूल्स, और आर्टिफिशियल इंटेलिजेंस (AI) का उपयोग करते हुए स्मार्ट शिक्षण तकनीकों की गहन समझ विकसित की।

💡 दिन की शुरुआत और मुख्य फोकस

सत्र की शुरुआत पहले दिन की प्रमुख गतिविधियों की पुनरावृत्ति से हुई, जिसके बाद मुख्य संदर्भदाता भास्कर जोशी ने Content Creation पर गहन चर्चा की।

  • टेक्स्ट स्क्रिप्ट और वीडियो स्क्रिप्ट तैयार करने की प्रक्रिया को विस्तार से समझाया गया।
  • Content Sourcing प्लेटफॉर्म्स की जानकारी दी गई, जिससे शिक्षकों को गुणवत्ता युक्त डिजिटल सामग्री का चयन करने में सहायता मिले।
  • Creative Commons License और स्मार्ट सर्च तकनीक के माध्यम से Google Search Engine का प्रभावी उपयोग करना सिखाया गया।

📌 AI और डिज़ाइन टूल्स का उपयोग

कार्यशाला में डिजिटल तकनीकों की मदद से इंटरैक्टिव और आकर्षक कंटेंट तैयार करने पर विशेष बल दिया गया।

  • AI टूल्स की सहायता से फोटो और वीडियो क्लिप जेनरेट करने की तकनीक सीखी।
  • Canva का उपयोग कर आकर्षक वीडियो और ग्राफिक्स बनाने का प्रशिक्षण मिला।
  • Google Slides की मदद से इंटरैक्टिव पाठ और प्रेजेंटेशन तैयार करने का अभ्यास किया गया।

🖥️ स्मार्ट क्लास टूल्स और आईटी स्किल्स

कार्यशाला में ITDA की शिल्पी बिष्ट ने शिक्षकों को स्मार्ट क्लास टूल्स और इंटरैक्टिव व्हाइटबोर्ड के प्रभावी उपयोग की जानकारी दी।

  • SCERT में स्थापित नई कंप्यूटर लैब के रखरखाव से जुड़े महत्वपूर्ण पहलुओं पर चर्चा की गई।
  • ड्यूल बूट सिस्टम सेटअप, क्रोम एक्सटेंशन इंस्टॉलेशन, और हिंदी टाइपिंग तकनीक पर प्रशिक्षण दिया गया।

🚀 शिक्षकों के लिए डिजिटल दक्षता का नया अवसर

यह कार्यशाला शिक्षकों को डिजिटल युग के अनुरूप स्मार्ट शिक्षण तकनीकों को अपनाने में मदद कर रही है। DIKSHA, AI, और स्मार्ट क्लास टूल्स के समावेश से शिक्षकों का डिजिटल कौशल बढ़ रहा है, जिससे वे अपने छात्रों को इंटरएक्टिव और नवाचार-आधारित शिक्षण अनुभव प्रदान कर सकेंगे।

➡️ अगले सत्र में शिक्षकों को ऑगमेंटेड रियलिटी (AR) और वर्चुअल लैब्स की तकनीकों से परिचित कराया जाएगा!

Saturday, March 01, 2025

उत्तराखंड में शिक्षा सुधारों की समीक्षा: केंद्रीय शिक्षा मंत्री श्री धर्मेंद्र प्रधान की डाम कोठी, हरिद्वार में बैठक

आज डाम कोठी, हरिद्वार में केंद्रीय शिक्षा मंत्री धर्मेंद्र प्रधान  ने उत्तराखंड के शिक्षा मंत्री डॉ. धन सिंह रावत की अध्यक्षता में शिक्षा विभाग के वरिष्ठ अधिकारियों के साथ एक महत्वपूर्ण बैठक आयोजित की। इस बैठक में राष्ट्रीय शिक्षा नीति 2020 (NEP-2020) के क्रियान्वयन, राज्य की शैक्षिक प्रगति और आगामी योजनाओं पर विस्तार से चर्चा की गई।

शिक्षा नीति 2020 के प्रभावी क्रियान्वयन पर बल

बैठक में राष्ट्रीय शिक्षा नीति 2020 के उत्तराखंड में प्रभावी क्रियान्वयन को लेकर गहन समीक्षा की गई। केंद्रीय मंत्री शिक्षा मंत्री धर्मेंद्र प्रधान ने राज्य में बाल वाटिका कार्यक्रम के संचालन के संबंध में आवश्यक दिशा-निर्देश दिए। उन्होंने यह भी सुझाव दिया कि कक्षा 1 से 12 तक की पाठ्यपुस्तकों को स्थानीय संदर्भों के साथ तैयार किया जाए, ताकि विद्यार्थियों को अधिक प्रासंगिक और उपयोगी शिक्षा मिल सके।


"हमारी विरासत एवं विभूतियां" पुस्तक की सराहना

शिक्षा मंत्री ने उत्तराखंड द्वारा विकसित "हमारी विरासत एवं विभूतियां" पुस्तक की प्रशंसा की और इसे राज्य की सांस्कृतिक और ऐतिहासिक धरोहर को संरक्षित करने की दिशा में एक महत्वपूर्ण पहल बताया।

राज्य की शिक्षा व्यवस्था को NEP-2020 के अनुरूप बनाने का लक्ष्य

बैठक में शिक्षा मंत्री डॉ. धन सिंह रावत ने उत्तराखंड शिक्षा विभाग के सभी कार्यक्रमों की विस्तार से जानकारी केंद्रीय मंत्री को दी। उन्होंने समग्र शिक्षा के बजट को राज्य के हित में बढ़ाने के लिए भी अनुरोध किया।

धर्मेंद्र प्रधान  ने वर्ष 2026-27 तक राज्य की समस्त पाठ्यपुस्तकों और शिक्षा प्रणाली को राष्ट्रीय शिक्षा नीति 2020 के अनुरूप संचालित करने का अनुरोध किया।

बैठक में उपस्थित गणमान्य अधिकारी

इस महत्वपूर्ण बैठक में राज्य के शिक्षा विभाग से जुड़े कई वरिष्ठ अधिकारी उपस्थित रहे, जिनमें शामिल हैं:

  • डॉ. मुकुल कुमार सती (निदेशक, माध्यमिक शिक्षा)
  • अजय नौडियाल (निदेशक, प्रारंभिक शिक्षा)
  • डॉ. कुलदीप गैरोला (अपर राज्य परियोजना निदेशक)
  • कमलेश कुमार गुप्ता (मुख्य शिक्षा अधिकारी, हरिद्वार)
  • सुनील भट्ट (प्रवक्ता राज्य शैक्षिक अनुसंधान एवं प्रशिक्षण परिषद, उत्तराखंड)

यह बैठक उत्तराखंड में शिक्षा सुधारों और राष्ट्रीय शिक्षा नीति 2020 के प्रभावी क्रियान्वयन के लिए एक महत्वपूर्ण कदम साबित हुई। केंद्रीय शिक्षा मंत्री जी द्वारा राज्य में शिक्षा की गुणवत्ता को और बेहतर बनाने के लिए दिए गए निर्देश भविष्य में उत्तराखंड की शिक्षा व्यवस्था को राष्ट्रीय और वैश्विक मानकों के अनुरूप बनाने में सहायक होंगे।

ICT-Based Training for School Teachers Begins at E-Learning Centre

In a significant step towards digital empowerment in education, the E-Learning Centre as an IT Lab was inaugurated today. Developed as a joint venture between SCERT Uttarakhand and ITDA Uttarakhand, this initiative falls under the Skill Development Program of the Government of India. The six-day training program focuses on ICT tools and administrative assistive tools for teachers, aiming to integrate technology into classrooms effectively.


Inaugural Session and Key Discussions

The inaugural session was graced by Pradeep Kumar Rawat, Additional Director of SCERT, who addressed the participants with his insightful remarks on technology-enabled classrooms. He reviewed the ongoing ICT MOOCs course for teachers and took feedback from participants. Additionally, he emphasized the importance of teachers becoming ICT-enabled educators and actively incorporating digital tools into their teaching methodologies. He also proposed a Hindi version of the MOOCs course for better understanding among state teachers.

Dr. K. N. Bijalwan, Assistant Director of SCERT, highlighted the significance of launching the first ICT Tech Lab and its role in modernizing education.

Training Sessions and Resource Persons

The event saw active participation from experienced trainers and coordinators:

  • R. P. Badoni, ICT MOOCs and Course Coordinator, interacted with participants to discuss course structure and expectations.

  • S. P. Verma, DIKSHA SRG Coordinator, conducted the first session on NEP 2020 and DIKSHA Portal, guiding participants through its basic features, login procedures, and available courses.

  • Bhaskar Joshi, the resource person, led all subsequent sessions, focusing on e-content creation and planning using a variety of technological tools. His sessions were well received by the participants.


State-of-the-Art Facilities at the E-Learning Centre

Participants experienced the latest technology-equipped lab, which boasts 50 advanced workstations with high-speed internet and interactive smart panels. This setup ensures that teachers get hands-on training on digital tools, fostering a deeper understanding of e-learning methodologies.


Technical Coordination and Support

Technical support for the E-Learning Centre was seamlessly handled by heading Virendra Singh Chauhan, Sanjeevan Soontha, Shilpi and his team from ITDA, ensuring smooth operations and assisting participants with any technical queries.

The initiative marks a major milestone in Uttarakhand’s efforts to enhance digital literacy among educators. With ICT-enabled teachers, the classroom experience is set to evolve, making learning more engaging, accessible, and effective for students across the state. The training program will continue for the next six days, empowering teachers with essential digital skills for 21st-century education.