Sunday, April 21, 2024

Uttarakhand's Rising Star: Karthikeya Kunwar Selected for Prestigious Science Promotion Program at IISc Bangalore

चमोली के छात्र कार्तिकिये के पास एक बड़ी उपलब्धि: भारतीय विज्ञान संस्थान का सीधा सफर 

In a remarkable achievement, Karthikeya Kunwar, a student from a government school in Uttarakhand, has been chosen to participate in the Science Promotion Program (SEP) SEP@IISc- 2024 at the esteemed Indian Institute of Science (IISc), Bangalore.

Hailing from Tharali, Chamoli, 17-year-old Karthikeya Kumar born on May 12, 2007. Despite humble beginnings with his father running a shop and his mother managing the household, Karthikeya has excelled academically. He has been studying at GMIC Tharali since childhood, and in the 10th standard, he secured the sixth position in the Uttarakhand board exam, scoring an impressive 100 marks in Maths and 98 marks in Science. Currently, he is in the 12th class, diligently preparing for the JEE exam.

With a keen interest in space and technology, Karthikeya aspires to become an aerospace engineer and is determined to carve his career path through IIT Madras. His dedication and hard work paid off when he aced the online examination and interview rounds, emerging as one of the top scorers among students selected nationwide. Consequently, he secured admission in the SEP program scheduled to take place from May 15 to June 15 at IISc Bangalore.

SEP is a pioneering initiative aimed at providing a platform for high-achieving students like Karthikeya to immerse themselves in an enhanced STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) experience. The program offers participants the opportunity to learn from distinguished professors at IISc and engage in projects under faculty guidance. The culmination of these projects will be showcased through reports prepared by the students, highlighting their findings and learning outcomes.

Karthikeya's selection in this prestigious program has been lauded by Bandana Garbyal; the Director of Academic Research & Training Uttarakhand, who congratulated him and emphasized the importance of disseminating such success stories to inspire other students. Principal Mahipal Singh of GMIC extended his congratulations and helped whenever needed.

Karthikeya's mentor, Ramesh Badoni, IT faculty from SCERT, played a crucial role in assisting him to fulfill all requirements for participation in the program. Moreover, Nitin Desai, CEO of Agastya and Navam Foundation, has pledged funding and personal support for Karthikeya's journey. Desai's efforts have been instrumental in providing support to numerous deserving students like Karthikeya across the nation. Ambrish Bisht, member of Azim Prem ji Foundation, also said in his message that his foundation will take the lead in supporting Karthikeya if needed.

Bhagwati Joshi, a renowned scientist and professor at IISc, has given her consent to Ramesh Badoni to extend all necessary help to Karthikeya. Notably, Joshi, who hails from Chamoli district in Uttarakhand, returned to serve her country after working in Silicon Valley, California.

Additional Director Ajay Naudiyal and other education officers have also extended their congratulations to Karthikeya for this remarkable achievement. His success serves as a beacon of hope and inspiration for students across Uttarakhand and beyond.

Translated version:

उत्तराखंड का एक उभरता सितारा: छात्र कार्तिकेय कुँवर को आईआईएससी बैंगलोर में प्रतिष्ठित विज्ञान संवर्धन कार्यक्रम के लिए चुना गया

एक बड़ी उपलब्धि: भारतीय विज्ञान संस्थान बैंगलोर का सीधा सफर

एक उल्लेखनीय उपलब्धि में, उत्तराखंड के एक सरकारी स्कूल के छात्र कार्तिकेय कुंवर को प्रतिष्ठित भारतीय विज्ञान संस्थान (आईआईएससी), बैंगलोर में विज्ञान संवर्धन कार्यक्रम (एसईपी) SEP@IISc- 2024 में भाग लेने के लिए चुना गया है।

थराली, चमोली के रहने वाले 17 वर्षीय कार्तिकेय कुमार का जन्म 12 मई 2007 को हुआ था। अपने पिता के एक दुकान चलाने और मां के घर संभालने की छोटी सी शुरुआत के बावजूद, कार्तिकेय ने शैक्षणिक रूप से उत्कृष्ट प्रदर्शन किया है। वह बचपन से जीएमआईसी थराली में पढ़ रहे हैं, और 10 वीं कक्षा में, उन्होंने गणित में प्रभावशाली 100 अंक और विज्ञान में 98 अंक हासिल करके उत्तराखंड बोर्ड परीक्षा में छठा स्थान हासिल किया। फिलहाल वह 12वीं कक्षा में है और पूरी लगन से जेईई परीक्षा की तैयारी कर रहा है।

अंतरिक्ष और प्रौद्योगिकी में गहरी रुचि के साथ, कार्तिकेय एक एयरोस्पेस इंजीनियर बनने की इच्छा रखते हैं और आईआईटी मद्रास के माध्यम से अपना करियर बनाने के लिए दृढ़ हैं। उनके समर्पण और कड़ी मेहनत का फल तब मिला जब उन्होंने ऑनलाइन परीक्षा और साक्षात्कार राउंड में सफलता हासिल की और देश भर में चयनित छात्रों के बीच शीर्ष स्कोरर में से एक बनकर उभरे। नतीजतन, उन्होंने आईआईएससी बैंगलोर में 15 मई से 15 जून तक होने वाले एसईपी कार्यक्रम में प्रवेश सुरक्षित कर लिया।

एसईपी एक अग्रणी पहल है जिसका उद्देश्य कार्तिकेय जैसे उच्च उपलब्धि वाले छात्रों को उन्नत एसटीईएम (विज्ञान, प्रौद्योगिकी, इंजीनियरिंग और गणित) अनुभव में डूबने के लिए एक मंच प्रदान करना है। कार्यक्रम प्रतिभागियों को आईआईएससी के प्रतिष्ठित प्रोफेसरों से सीखने और संकाय मार्गदर्शन के तहत परियोजनाओं में संलग्न होने का अवसर प्रदान करता है। इन परियोजनाओं की परिणति को छात्रों द्वारा तैयार की गई रिपोर्टों के माध्यम से प्रदर्शित किया जाएगा, जिसमें उनके निष्कर्षों और सीखने के परिणामों पर प्रकाश डाला जाएगा।

इस प्रतिष्ठित कार्यक्रम में कार्तिकेय के चयन की अकादमिक शोध एवं प्रशिक्षण, उत्तराखंड की  निदेशका  बंदना गर्ब्याल ने सराहना की है और   उन्हें बधाई दी और अन्य छात्रों को प्रेरित करने के लिए ऐसी सफलता की कहानियों को प्रसारित करने के महत्व पर जोर दिया। जीएमआईसी के प्रिंसिपल महिपाल सिंह ने बधाई दी और जरूरत पड़ने पर मदद की।

कार्तिकेय के मेन्टर शिक्षक, एससीईआरटी के आईटी संकाय, रमेश बडोनी ने कार्यक्रम में भागीदारी के लिए सभी आवश्यकताओं को पूरा करने में उनकी सहायता करने में महत्वपूर्ण भूमिका निभाई। इसके अलावा, अगस्त्य और नवम फाउंडेशन के सीईओ नितिन देसाई ने कार्तिकेय की यात्रा के लिए धन और व्यक्तिगत समर्थन का वादा किया है। देश भर में कार्तिकेय जैसे कई योग्य छात्रों को सहायता प्रदान करने में देसाई के प्रयास महत्वपूर्ण रहे हैं। अजीम प्रेमजी फाउंडेशन के सदस्य अम्बरीष बिष्ट ने भी अपने संदेश मे कहा कि उनकी फाउंडेशन यदि जरूरत हुई तो कार्तिकये को सहयोग देने मे अग्रणी रहेगी । 

प्रसिद्ध वैज्ञानिक और आईआईएससी की प्रोफेसर भगवती जोशी ने रमेश बडोनी को कार्तिकेय को सभी आवश्यक मदद देने के लिए अपनी सहमति दी है। विशेष रूप से, जोशी, जो उत्तराखंड के चमोली जिले की रहने वाले  हैं, सिलिकॉन वैली, कैलिफोर्निया में काम करने के बाद अपने देश की सेवा करने के लिए लौट आए हैं ।

अपर निदेशक अजय नौडियाल एवं अन्य शिक्षा अधिकारियों ने भी कार्तिकेय को इस उल्लेखनीय उपलब्धि के लिए बधाई दी है। उनकी सफलता पूरे उत्तराखंड और उसके बाहर के छात्रों के लिए आशा और प्रेरणा की किरण है।

Monday, April 15, 2024

एससीईआरटी उत्तराखंड कॉन्फ्रेंस हॉल में मनाया गया विश्व कला दिवस


दिनांक 15 अप्रैल 2024

विश्व कला दिवस : प्रस्तुतकर्ता- डाॅ. संजीव चेतन, कला प्रवक्ता, एससीईआरटी, उत्तराखंड।

  • श्रीमती बन्दना गर्व्याल:अकादमिक शोध एवं प्रशिक्षण
  • श्री अजय नौटियाल:अपर निदेशक (एससीईआरटी उत्तराखण्ड)
  • श्रीमती आशा रानी पैन्यूली, श्रीमती कंचन देवरानी: संयुक्त निदेशक
  • डाॅ. के.एन. बिजल्वान, श्री मुकेश सेमवाल :सहायक निदेशक 

रचनात्मकता और सांस्कृतिक विरासत के एक जीवंत उत्सव में, राज्य शैक्षिक अनुसंधान और प्रशिक्षण परिषद (एससीईआरटी) उत्तराखंड ने अपने सम्मेलन हॉल में आयोजित एक सभा में विश्व कला दिवस मनाया। इस कार्यक्रम में अकादमिक अनुसंधान और प्रशिक्षण निदेशक बंदना गर्ब्याल, संयुक्त निदेशक आशा रानी पैन्यूली और कंचन देवराडी जैसे अन्य प्रतिष्ठित शिक्षा अधिकारियों के साथ-साथ सहायक निदेशक डॉ. केएन बिजलावन और मुकेश सेमवाल आदि मौजूद रहे

निपुण कलाकार और एससीईआरटी में कला और शिल्प में विशेषज्ञता वाले संकाय सदस्य डॉ. चेतन ने दिन की कार्यवाही को सटीकता और जुनून के साथ संचालित किया। विभिन्न कलात्मक प्रारूपों में विशेषज्ञता और सांस्कृतिक बारीकियों की गहरी समझ के साथ, डॉ. चेतन ने दुनिया भर में मौजूद कला रूपों के विविध स्पेक्ट्रम को स्पष्ट किया। उनकी व्यावहारिक व्याख्याओं ने न केवल वैश्विक कलात्मक अभिव्यक्तियों की समृद्धि का उल्लेख किया , बल्कि समकालीन समाज में उनकी प्रासंगिकता को भी रेखांकित किया।

इसके अलावा, अनुज्ञा पैन्यूली द्वारा मनोवैज्ञानिक कल्याण के संदर्भ में कला के महत्व पर प्रकाश डाला गया। कला मनोविज्ञान और चिकित्सा के क्षेत्र में गहराई से उतरते हुए, पैन्यूली ने चिंता और अवसाद के मुद्दों को संबोधित करने में कलात्मक प्रयासों की परिवर्तनकारी क्षमता को रेखांकित किया। इस प्रवचन ने केवल सौंदर्य प्रशंसा से परे कला की समग्र भूमिका पर जोर दिया, इसे भावनात्मक उपचार और आत्म-अभिव्यक्ति के लिए एक शक्तिशाली उपकरण के रूप में स्थापित किया।


संकाय सदस्य और कर्मचारीयों ने उत्साहपूर्वक चर्चा में शामिल हुए, जो कलात्मक अन्वेषण और इसके बहुमुखी लाभों के प्रति साझा उत्साह को दर्शाता है। उत्तराखंड में प्रचलित विविध कला रूपों के बारे में निदेशक गर्ब्याल ने राज्य की समृद्ध कलात्मक विरासत और स्कूली शिक्षा के क्षेत्र में इसके एकीकरण पर एक उत्साही बातचीत को प्रेरित किया। उनके स्पष्टीकरण ने शैक्षिक पाठ्यक्रम में स्वदेशी कला रूपों को शामिल करने, छात्रों और उनकी सांस्कृतिक जड़ों के बीच गहरे संबंध को बढ़ावा देने के महत्व को रेखांकित किया।

अंत मे, एससीईआरटी उत्तराखंड में विश्व कला दिवस का उत्सव जीवन को समृद्ध बनाने, सांस्कृतिक समझ को बढ़ावा देने और समग्र कल्याण को बढ़ावा देने में कला के स्थायी महत्व के प्रमाण के रूप में कार्य करता है। व्यावहारिक चर्चाओं और उत्साही आदान-प्रदान के माध्यम से, प्रतिभागियों ने रचनात्मकता को बढ़ावा देने और उत्तराखंड के शैक्षिक परिदृश्य के भीतर एक जीवंत कलात्मक पारिस्थितिकी तंत्र को बढ़ावा देने के लिए अपनी प्रतिबद्धता की पुष्टि की।




Thursday, April 04, 2024

Navam - Agastya International Foundation and SCERT Uttarakhand will Collaborate to Introduce Design Thinking Program

 Venue: SCERT Conference Hall

In a landmark meeting held today at the conference hall of SCERT Uttarakhand, education leaders converged to discuss the implementation of a groundbreaking initiative aimed at fostering innovation and creativity among students. The meeting, chaired by Director Academic Research and Training, Bandna Garbyal, witnessed the collaboration between Navam Foundation and SCERT Uttarakhand to introduce the Design Thinking course in schools across the state.

The Design Thinking course, spearheaded by Navam Foundation, offers a transformative opportunity for teachers and students to develop essential 21st-century skills in a dynamic and supportive learning environment. By embracing the principles of Design Thinking, participants are empowered to unleash their creative potential and drive positive change in their communities and beyond.

CEO Nitin Desai and his team from Navam Foundation led the meeting with an insightful presentation, showcasing videos and digital resources tailored for an online audience. The collaborative efforts between Navam Foundation and SCERT Uttarakhand were evident as Director Bandna Garbyal, along with Joint Director Kanchan Devradi and Assistant Director Dr. K. N. Bijalwan, actively participated in the discussion.

As a reviewer, Joint Director, Kanchan Devradi demonstrates a strong understanding of the importance of the collaboration between Navam Foundation and SCERT Uttarakhand in introducing the Design Thinking course. She remarked, "The collaboration between Navam Foundation and SCERT Uttarakhand in introducing the Design Thinking course is a significant step towards fostering creativity and innovation among students. I am excited to see how this initiative will empower our educators and learners to tackle real-world challenges with ingenuity and resilience”

During the meeting, SCERT faculties and officers engaged in fruitful interactions with CEO Nitin Desai, discussing the potential collaboration with Navam Agastay International Foundation to implement the Design Thinking program in Uttarakhand's schools. The importance of innovation and training, particularly in the context of science exhibitions and educational curriculum, was emphasized by various stakeholders.


Assistant Director Dr. K. N. Bijalwan, taking the initiative, expressed optimism about integrating emerging courses and technologies into the state's educational programs. He underscored the significance of training teachers and students to adopt innovative approaches in problem-solving, aligning with upcoming events like Techno Mela, Inspire Awards, Hackathons, and science exhibitions.


The coordinator Dr Avnish Uniyal of the Inspire Manak award expressed the need for innovation training, including the application of Design Thinking to enrich ideas and prepare prototype artifacts, thereby encouraging active participation among children. Similarly, the science coordinator Dev Raj Singh Rana inquired about the benefits of the course for state science exhibitions. Sudhir Nautiyal from the PMeVidya Channel program sought information about broadcasting the video series in schools alongside the curriculum. Pradeep Bahuguna, a physics faculty member, advocated for integrating such innovative programs for middle and senior school students in the state. Furthermore, R. P. Badoni, the program coordinator and representative from SCERT IT Faculty, elaborated on the concept of Design Thinking and its launch, highlighting its benefits for children in becoming entrepreneurs and developing problem-solving skills.

The wrap-up session, facilitated by CEO Nitin Desai, addressed common queries and concerns, providing clarity on the program's launch in the state. Feedback forms were distributed, encouraging participants to share their thoughts on the course content and its utility for the state's school children at Badoni end.

The collaboration between Navam Foundation and SCERT Uttarakhand marks a significant milestone in the realm of education, promising to equip students with the skills and mindset needed to thrive in the rapidly evolving landscape of the 21st century. 

Tuesday, April 02, 2024

Raising Awareness on World Autism Day: SCERT's Initiative

Date: 02-04-2024

On World Autism Day, the State Council of Educational Research and Training (SCERT) took action to raise awareness about Autism Spectrum Disorder (ASD). They organized an awareness program to help people understand and support individuals with autism. During the program, SCERT faculty explained what ASD is and why early detection and intervention are important. They also discussed the challenges faced by people with autism.
Bandana Garbyal, the Director of Academic Research and Training, led the initiative with a focus on promoting inclusive education. She encouraged participants to think about how they can create inclusive environments for people with autism. Asha Painuli, the Joint Director, shared stories of organizations and individuals making a difference in the lives of autistic people, aiming to dispel myths and promote empathy.


The program, led by SCERT faculty members Priya Gusain and Anugya Painuli, explained the different parts of autism and why it's important to find it early and help. People in the program learned about the challenges that people with autism face. Gusain and Painuli highlighted the diverse forms of autism, helping participants understand that it manifests differently in each individual. Through their presentations, participants gained valuable insights into the unique challenges faced by people with autism, including difficulties with communication, social interaction, and sensory processing.


Bandana Garbyal, who is Head of Academic Research and Training, started the program and talked about how everyone should include and understand autistic children. Asha Painuli, who helps lead SCERT, talked about how we should understand and accept people with autism and gave examples of ways people are helping them. SCERT wants to keep helping and making society better for people with autism.
In conclusion, SCERT's initiative on World Autism Day shows their commitment to raising awareness and fostering acceptance of autism. By promoting understanding, empathy, and collaboration, SCERT aims to create a world where individuals with autism are embraced for their unique abilities and contributions.
For more reading click here:

Monday, April 01, 2024

Future planning for academia in schools, focusing on curriculum development, monitoring, and teacher training.


Academic Year Inauguration Meet Summary

SCERT Uttarakhand Conference Hall

Chairperson: Bandana Garbyal, Director Academic Research and Training

Attendees:

  • Asha Rani Painuily, Joint Director
  • Kanchan Devradi, Joint Director
  • Vikram Singh Negi, Deputy Director
  • K N Bijalwan, Assistant Director
  • Mukesh Semwal, Assistant Director
  • All faculties, Administrators, officials and support staff

Agenda: Future planning for academia in schools, focusing on curriculum development, monitoring, and teacher training.

  1. Sharing responsibilities and ensuring quality in development work as outlined in the Annual Work Plan (AWP) 2024-25 sanctioned by the Government of India and the state.
  2. Emphasizing technology integration to enhance efficiency and effectiveness.
  3. Development of courses for platforms like DIKSHA Portal, PMeVidya, MOOCs, and training modules for inclusive education with an interdisciplinary approach.

Key Points Discussed:

  • Individual coordinators and co-coordinators should collaborate to ensure effective and quality planning.
  • Challenges in future technology interventions, particularly in online training and content dissemination, were highlighted.
  • All stakeholders must play a key role in training development and delivery to teachers.
  • Recognition of performance through rewards and incentives was emphasized.
  • SCERT website development and content upload were discussed, with emphasis on validation and quality control.
  • Faculty raised concerns regarding course work, policy matters, and SCERT's upgradation.

Meeting highlights: The meeting concluded with a commitment to not compromise on quality and dedication in the future of education in the state.


During the meeting held at SCERT Uttarakhand Conference Hall, chaired by Director Academic Research and Training, Bandana Garbyal, several key points were discussed regarding the future planning of academia in schools. The agenda included curriculum development, monitoring strategies, and teacher training initiatives aligned with the Annual Work Plan (AWP) 2024-25 sanctioned by the Government of India and the state. A significant focus was placed on integrating technology to streamline processes and enhance efficiency, with specific emphasis on developing courses for platforms like DIKSHA Portal, PMeVidya, and MOOCs
Inclusive education with an interdisciplinary approach was also highlighted as a priority. It was emphasized that individual coordinators and co-coordinators must collaborate effectively to ensure high-quality planning and execution. Challenges related to future technology interventions, particularly in online training and content dissemination, were discussed, underscoring the importance of active participation from all stakeholders. Faculty members raised concerns regarding course work, policy matters, and the upgradation of SCERT. Recognition of performance through rewards and incentives, as well as the importance of maintaining quality standards in content development and delivery, were also emphasized throughout the meeting. Overall, there was a consensus to prioritize quality and dedication in shaping the future of education in the state.

During the meeting at SCERT Uttarakhand, various members actively participated, contributing their insights and concerns to the discussions. Director Bandana Garbyal led the proceedings, encouraging collaborative planning among individual coordinators and co-coordinators to ensure effective implementation of future plans. Joint Directors Asha Rani Painuily and Kanchan Devradi highlighted the challenges anticipated in integrating technology into education, particularly in terms of online training and content dissemination, stressing the need for vigilant monitoring to avoid ineffective outcomes. Deputy Director Vikram Singh Negi emphasized the importance of recognizing and rewarding performance to motivate stakeholders in the education sector. Assistant Director K N Bijalwan echoed the sentiment, emphasizing the pivotal role of all stakeholders in delivering high-quality training to teachers. Mukesh Semwal, representing a specific position or designation, likely contributed to the discussions surrounding curriculum development and teacher training initiatives. Additionally, faculty members engaged in robust discussions, expressing concerns regarding course work, policy matters, and the overall upgradation of SCERT. Their active participation underscored the importance of addressing these issues to ensure the successful implementation of future plans. Overall, the interaction among members was dynamic and fruitful, fostering a collaborative atmosphere aimed at advancing the quality and effectiveness of education in Uttarakhand.

 

Friday, March 29, 2024

भारतीय विज्ञान संस्थान (आईआईएससी), बैंगलोर (SEP@IISc 2024) में विज्ञान संवर्धन कार्यक्रम

भारतीय विज्ञान संस्थान (आईआईएससी), बैंगलोर (SEP@IISc 2024) में विज्ञान संवर्धन कार्यक्रम (एसईपी) के लिए अपने राज्य से 2-5  छात्रों को नामांकित किया जाएगा ।  यह प्रस्तावित कार्यक्रम 15 मई से 15 जून 2024 तक होने वाला है। एसईपी -2020 के उद्देश्य के अनुसार उच्च उपलब्धि हासिल करने वाले छात्रों को उन्नत एसटीईएम प्राप्ति के लिए आईआईएससी के प्रतिष्ठित प्रोफेसरों से सीखने और मार्गदर्शन के तहत एक परियोजना में शामिल होने का अवसर प्रदान करने के लिए कार्यक्रम को तैयार किया गया है जो  छात्रों द्वारा तैयार की गई एक रिपोर्ट, निष्कर्षों और सीखने के परिणामों को प्रदर्शित करेगी। चयनित छात्रों को व्यावहारिक अनुभव प्राप्त करने का अनूठा अवसर और उन्हें विज्ञान और इंजीनियरिंग में उच्च अध्ययन एवं अनुसंधान मे करियर बनाने के लिए भी प्रेरणा मिलेगी। इस शैक्षणिक वर्ष 2024 में 11वीं कक्षा उत्तीर्ण, और 10वीं कक्षा की परीक्षाओं में विज्ञान और गणित में 95% से अधिक अंक प्राप्त पाँच छात्रों/छात्राओं के नाम 10 अप्रैल 2024 तक गूगल  फॉर्म https://forms.gle/5seWU88Jk232n3EE7  से  भेजे जाने हैं। छात्रों को  लिखित परीक्षा देनी होगी। परीक्षण के माध्यम से चयनित किए गए छात्रों को साक्षात्कार के  आधार पर कार्यक्रम के लिए चुना जाएगा। 

निदेशक अकादमिक शोध एवं प्रशिक्षण बन्दना गर्ब्याल ने सभी संबंधित जनपदों के सी ई ओ को निर्देशित किया है कि  भारतीय विज्ञान संस्थान (आईआईएससी), बैंगलोर में विज्ञान संवर्धन (एसईपी) मे प्रतिभाग करवाने हेतु हाईस्कूल परिषदीय परीक्षा परिणामों से नामित मेधावी छात्र/छात्राओं को राज्य से प्रतिभाग करने हेतु प्रोत्साहित करें। 

Friday, March 22, 2024

एस सी ई आर टी उत्तराखंड द्वारा आयोजित Second Phase MOOCs कार्यशाला का समापन

 

देहरादून, 22 मार्च , 2024:

सूचना एवं संचार प्रौद्योगिकी विभाग, एस सी ई आर टी उत्तराखंड द्वारा आयोजित तीन दिवसीय MOOCs (Massive Open Online Courses) कार्यशाला का समापन 22 मार्च 2024 को हुआ। इस कार्यशाला का उद्देश्य शिक्षकों को आधुनिक शिक्षा में सूचना और संचार प्रौद्योगिकी (ICT) के उपयोग के बारे में प्रशिक्षित करने के लिए आनलाइन कोर्स तैयार करना था।

कार्यशाला के समापन समारोह में निदेशक, अकादमिक शोध एवं प्रशिक्षण, बन्दना गर्ब्याल ने कहा कि ICT शिक्षा को अधिक प्रभावी और आकर्षक बनाने का एक महत्वपूर्ण साधन है। उन्होंने कहा कि MOOCs शिक्षकों को नवीनतम शिक्षण विधियों और तकनीकों से अवगत कराने का एक शानदार तरीका है।

निदेशक ने कार्यशाला में भाग लेने वाले सभी शिक्षकों और विषय विशेषज्ञों को धन्यवाद दिया और कहा कि एस सी ई आर टी शिक्षकों को प्रशिक्षित करने और उन्हें ICT के उपयोग में सक्षम बनाने के लिए प्रतिबद्ध है।

संयुक्त निदेशक कंचन देवराडी ने कार्यशाला में शिक्षकों के विभिन्न विषयों पर ई-कंटेंट और वीडियो ट्यूटोरियल परीक्षण कर सुझाव साझा किए। उन्होंने MOOCs के माध्यम से शिक्षण और सीखने की प्रक्रिया को बेहतर बनाने के लिए विभिन्न तरीकों पर भी चर्चा की।

मुख्य समीक्षक डॉ अजय सेमल्टी ने कार्यशाला के प्रगति का मूल्यांकन किया और समीक्षक डॉ इस्तेययक अहमद और आशीष रतूडी ने अपने सुझाव दिए।

कार्यशाला के समन्वयक, रमेश प्रसाद बडोनी ने कहा कि यह कार्यशाला शिक्षकों के लिए बहुत उपयोगी थी। उन्होंने कहा कि शिक्षकों के लिए MOOCs के माध्यम से शिक्षण और सीखने की प्रक्रिया को बेहतर बनाने के लिए कई नए विचार और तकनीकें का प्रयोग कर कोर्स बनाया गया है।

कार्यशाला में भाग लेने वाले शिक्षकों ने कहा कि यह कार्यशाला उनके लिए बहुत ही मेहनत वाली और प्रेरक थी। उन्होंने कहा कि वे इस कोर्स के माध्यम से शिक्षण में ICT का उपयोग करने के नावाचारी तरीकों से भी अवगत होते रहे हैं।

कार्यशाला ई कंटेन्ट समीक्षक : · डॉ अजय सेमल्टी एसो प्रो एच एन बी सेंट्रल यूनिवर्सिटी श्रीनगर · डॉ इस्तेययक अहमद स प्रो उत्तरांचल यूनिवर्सिटी देहरादून · डॉ आशीष रतुड़ी स प्रो डॉल्फिन संस्थान देहरादून कार्यशाला में भाग लेने वाले विषय विशेषज्ञों की सूची: · अर्चना गारग्या · सुप्रिया बहुखंडी · प्रदीप नेगी · दौलत गोसाई · अशोक भट्ट · राजमोहन रावत · भास्कर जोशी · मनोहर नैनवाल · प्रदीप नेगी · अतुल बमरारा · सौरव जोशी · शिव प्रकाश वर्मा · पुष्पा असवाल · सुधीर नौटियाल कार्यशाला के समन्वयक: · रमेश प्रसाद बडोनी

कार्यशाला की समाप्ति के समारोह में उपस्थित लोगों ने उत्साह और प्रेरणा से भरपूर माहौल में साझेदारी की। यह कार्यशाला शिक्षकों को नवीनतम तकनीकों और शिक्षण विधियों को समझने और उनका उपयोग करने का एक अद्वितीय मंच प्रदान करती है। इसके माध्यम से, शिक्षक समुदाय को नई दिशाएँ और संभावनाएं दी जा रही हैं, जो शिक्षा क्षेत्र में एक नया उत्साह और उत्थान ला सकती हैं।


Wednesday, March 20, 2024

Second Phase of MOOCs Development Workshop in Dehradun

 


The State Council of Educational Research and Training (SCERT) in Uttarakhand recently hosted the second phase of a pivotal MOOCs (Massive Open Online Courses) development workshop at Pearl Avenue in Dehradun. This workshop was strategically designed to meticulously review and moderate content for a course titled "Fundamentals of ICT Tools for School Teachers."

The overarching objective of this workshop was to ensure the seamless progression and coherence of the course content. Here's a breakdown of the main activities undertaken during this phase:

Review and Moderation of Content:

The workshop primarily focused on reviewing all content developed for Modules 1 through 7, meticulously ensuring consistency and coherence. Facilitators and subject matter experts collaborated closely to assess each module, making necessary revisions or enhancements based on feedback from the course development team. This process aimed to refine the content to align with the course objectives and standards set forth by SCERT.

Finalization of Modules:

One of the key highlights of the workshop was the finalization of Module 1. Facilitators and moderators worked diligently to refine the script, presentation slides, multimedia content, and interactive elements, ensuring they effectively engage learners and cater to their learning needs. This meticulous approach was vital to laying a solid foundation for subsequent modules.

Moderator/Reviewer Responsibilities:

Moderators and reviewers played a pivotal role in conducting a final quality check to ensure all components met the course objectives and standards. They meticulously combed through the content, ensuring it was error-free, coherent, and aligned with the learning outcomes. Additionally, they collaborated closely with the technical team to plan for the integration of Module 1 into the MOOCs platform, coordinating platform setup and testing to ensure a seamless user experience.

The second phase of the MOOCs development workshop organized by SCERT Uttarakhand at Pearl Avenue, Dehradun, marked a significant milestone in the journey towards delivering an exceptional online learning experience. Through meticulous review, moderation, and refinement of course content, coupled with strategic planning and coordination, the workshop set the stage for the successful integration of Module 1 into the MOOCs platform. As the project progresses, SCERT remains committed to upholding the highest standards of quality and excellence in educational delivery, empowering school teachers with the fundamental ICT tools they need to thrive in the digital age.

Resource Persons:

  • Dr. Ajay Seymalti:
  • Associate Professor at HNB Central University.
  • Provided valuable insights and guidance on course content development.
  • Dr. Aashish Raturi:

  • Assistant Professor at DOLFIN Institute, Dehradun.
  • Contributed expertise in instructional design and educational technology.
  • Dr. Ishteyaaq Ahmad
  • Associate Professor at Uttaranchal University, Dehradun.
  • Offered expertise in curriculum development and pedagogical approaches.

Subject Matter Experts:

The workshop benefited from the expertise of several subject matter experts, including:

  • Bhaskar Joshi
  • Suptiya Bahukhandi
  • Archana Gargya
  • Ashok Bhatt
  • Raj Mohan Rawat
  • Daulat Gusaian
  • Atul Bamrara
  • Pradeep Negi

These experts brought diverse perspectives and deep domain knowledge to the table, ensuring the relevance and accuracy of the course content.

Program Coordinator and Technical Team:

R.P. Badoni served as the program coordinator, overseeing the logistical aspects of the workshop and ensuring smooth coordination among the participants and facilitators. The technical team, consisting of S. Joshi, A. Uniyal, and Rajat, played a crucial role in setting up and maintaining the MOOCs platform.

Their expertise in technology infrastructure and platform management ensured the seamless integration and functionality of the course modules. Together, these individuals collaborated tirelessly to review, refine, and finalize the course content, ensuring it met the highest standards of quality and educational effectiveness. Their collective efforts paved the way for the successful development and implementation of the MOOCs on "Fundamentals of ICT Tools for School Teachers."

In conclusion, the workshop exemplified the power of collaboration and expertise in educational development. The contributions of each team member were instrumental in shaping a comprehensive and engaging learning experience for school teachers in Uttarakhand and beyond. As the project progresses, their dedication and commitment continue to drive its success, empowering educators with essential ICT tools to excel in today's digital world.