Thursday, April 17, 2025

Glorious Moment for Uttarakhand's Government School Girls Selected for Internship at IIT Kanpur!

In a proud and heartwarming development, two brilliant girl students from government schools in Uttarakhand have been selected for a prestigious Science Enrichment Internship Program (SEP2025@IITK) at the Indian Institute of Technology, Kanpur. The program is a joint initiative of the Agastya International Foundation and IIT Kanpur, aimed at nurturing scientific talent among school students through project-based learning under the guidance of renowned professors.

Meet the Stars of SEP2025@IITK:

  • Harshita—G.I.C. Haripur Jamansigh

  • Anisha Singh – P.M Shri G.I.C. Garur

These girls will participate in an intensive, hands-on learning experience from 12th May to 23rd June 2025 at IIT Kanpur. Selected after a rigorous process of tests and interviews, they will dive into the world of science and technology, engaging in high-impact projects and interactions with top-tier faculty.

Proud Legacy Continues

This proud moment follows in the footsteps of Kartikey, a student from GIC Tharali, Chamoli, who was selected last year for a similar internship at IISc Bangalore. The growing legacy of Uttarakhand's government school students continues to shine as they make their mark on premier scientific platforms.

 Words of Appreciation from Esteemed Dignitaries:

Director General, SCERT Uttarakhand, Ms. Jharna Kamthan, expressed her immense joy and pride:

“It’s a blessed moment. These girls have shown incredible potential by cracking competitive tests and interviews to earn a place at IIT Kanpur—a benchmark institution in the field of technology.”

Director of Academic Research and Training, Ms. Bandana Garbyal, extended her heartfelt blessings to the selected students and their parents, celebrating their success.

Additional Director, SCERT Uttarakhand, Mr. Padmendra Saklani, added:

“This achievement proves the potential of our remote government schools. Despite challenging conditions, they are producing exceptional students who can shine on national and global platforms.”

Assistant Director Dr. K.N. Bijalwan called it a “great day” for the education system:

“This news brings hope and encouragement to every teacher and parent in government schools—it’s proof that their children are in capable hands.”

Mr. R.P. Badoni, program coordinator and IT faculty at SCERT, who has been leading this initiative for the past two years, emphasized:

“We aim to identify and nurture scientific minds from remote regions. These students have the talent to shine globally, and I believe Harshita and Anisha will be trendsetters.”

A special thanks was extended to CEO Nitin Desai of the Navam Foundation, partner of the Agastya International Foundation, for his sponsorship and dedication to promoting scientific education among underprivileged and rural students. His continuous support has made it possible for Uttarakhand's bright minds to access such transformative opportunities.

Program Details:

  • Camp Duration: 12 May – 23 June 2025

  • Reporting Date: 12 May 2025, before 9:00 AM at IIT Kanpur

  • A detailed itinerary and FAQs will be shared with the participants soon.

 Best Wishes for a Bright Future

We extend our heartfelt congratulations and best wishes to Harshita and Anisha. Your journey inspires thousands of other girls in government schools across the country. Keep shining and making Uttarakhand proud!

Tuesday, April 15, 2025

ई-कंटेन्ट निर्माण कार्यशाला: नवाचार, तकनीक और शिक्षण का समागम

 

15 अप्रैल से 20 अप्रैल 2025 तक चल रही ई-कंटेन्ट निर्माण कार्यशाला ने उत्तराखण्ड के शिक्षकों को डिजिटल युग की शिक्षा प्रणाली में दक्ष बनाने की दिशा में एक महत्वपूर्ण कदम उठाया। इस कार्यशाला का आयोजन SCERT उत्तराखण्ड द्वारा किया गया, जिसमें कक्षा 6 से 12 तक के विज्ञान एवं कला वर्ग के कुल 32 शिक्षक प्रतिभागियों ने भाग लिया।

शुभारंभ एवं प्रेरक सत्र

कार्यशाला का विधिवत शुभारंभ डॉ. के. एन. बिजलवान (सहायक निदेशक, SCERT उत्तराखण्ड) के प्रेरणास्पद संबोधन से हुआ। उन्होंने ई-कंटेन्ट के वर्तमान परिदृश्य, संभावनाओं और गुणवत्ता पर बल देते हुए कार्यशाला की रूपरेखा साझा की।

इसके बाद रमेश बडोनी आई. टी. प्रवक्ता  द्वारा ई-कंटेन्ट राइटिंग पर एक विस्तृत एवं व्यावहारिक प्रस्तुति दी गई, जिसमें कंटेन्ट निर्माण के आधुनिक ICT अनुप्रयोगों, स्क्रिप्ट लेखन, वीडियो निर्माण और प्रस्तुति कौशल को प्रमुखता दी गई।

6E मॉडल आधारित शिक्षण: भविष्य की नींव

इस कार्यशाला की विशेषता रही 6E मॉडल आधारित पाठ योजनाओं का निर्माण और प्रदर्शन। शिक्षकों को Engage, Explore, Explain, Elaborate, Evaluate और Extend के सिद्धांतों के आधार पर मॉडल लेसन प्लान और डेमो सत्र के माध्यम से प्रशिक्षित किया गया।

स्क्रिप्ट राइटिंग एवं वीडियो निर्माण प्रशिक्षण

एक अन्य प्रमुख आकर्षण था स्क्रिप्ट राइटिंग और वीडियो स्क्रिप्ट लेखन का प्रशिक्षण, जहाँ शिक्षकों को विषयवस्तु को रोचक, प्रभावी और तकनीकी दृष्टि से अनुकूल बनाने की विधियाँ सिखाई गईं।

प्रायोगिक अभ्यास और संदर्भ सामग्री

कार्यशाला में संदर्भदाता राजमोहन रावत  ने स्प्रेडशीट पर आधारित कंटेन्ट प्लानिंग को सरल व प्रभावशाली तरीके से प्रस्तुत किया। प्रतिभागियों को अभ्यास के लिए दैनिक रूप से विषय चयन, स्क्रिप्ट ड्राफ्टिंग और ICT टूल्स का उपयोग कर प्रोटोटाइप तैयार करने का अवसर मिला।

निरीक्षण और मार्गदर्शन

अपर निदेशक पदमेन्द्र सकलानी ने कार्यशाला के दौरान प्रतिभागियों से संवाद कर उनकी रचनात्मकता और नवाचार की सराहना की। उन्होंने शिक्षकों की भूमिका को सिर्फ कंटेन्ट निर्माता नहीं, बल्कि गुणवत्ता के संरक्षक के रूप में रेखांकित किया। उन्होंने तकनीकी दक्षता के साथ संवेदनशीलता और छात्र-केंद्रित सोच को आवश्यक बताया। साथ ही, उन्होंने भोजन और आवास सुविधाओं की गुणवत्ता सुनिश्चित करने की बात भी कही।

समन्वय और संचालन

इस संपूर्ण कार्यशाला के समन्वय की जिम्मेदारी  प्रवक्ता एस. पी. वर्मा और  पुष्पा असवाल ने बखूबी निभाई। उनके समय-समय पर दिए गए मार्गदर्शन ने कार्यशाला को निरंतर सक्रिय और प्रभावशाली बनाए रखा। आई टी डी ए एवं लैब संचालन टीम के प्रमुख संजीव सूँठा ,शिल्पी और उनकी टीम ने निरंतर तकनीकी मे सपोर्ट कर कार्यशाला को निरन्तरता बनाई रखी । 

समापन एवं फीडबैक

कार्यशाला के अंतिम सत्र में डॉ. बिजलवान ने ई-कंटेन्ट स्क्रिप्ट की गुणवत्ता के सूक्ष्म पक्षों पर प्रकाश डाला और प्रतिभागियों को भावी कंटेन्ट निर्माण के लिए प्रेरित किया।

यह कार्यशाला केवल प्रशिक्षण का माध्यम नहीं रही, बल्कि एक ऐसा मंच बनी जहाँ शिक्षक तकनीकी दक्षता, नवाचार और गुणवत्तापूर्ण ई-कंटेन्ट निर्माण की दिशा में एकजुट होकर आगे बढ़े। यह पहल निश्चित रूप से उत्तराखण्ड की शिक्षा व्यवस्था में एक सकारात्मक बदलाव की दिशा में मील का पत्थर साबित होगी।

Saturday, April 12, 2025

NCPCR, Orientation on – Pariksha Parv 7.0: Festival of Exams, Emotions, and Empowerment

 

Event: NCPCR, Orientation on – Pariksha Parv 7.0
Theme: Exams as a Festival—Fostering a Stress-Free and Emotionally Balanced Academic Culture
Date: April 12, 2025
Venue: State Auditorium, SCERT Uttarakhand
Organized by: CEO Dehradun  in collaboration with SCPCR and NCPCR 

Attendees: 200+ stakeholders—principals, teachers, lecturers, officials, and community leaders

Geeta Khanna Leads a Transformative Dialogue on Exam Culture

The SCERT State Auditorium in Dehradun witnessed a vibrant confluence of thought leaders, educators, and child rights advocates during Pariksha Parv 7.0. At the helm of this celebration was Ms. Geeta Khanna, President, State Commission for Protection of Child Rights (SCPCR), Uttarakhand, who passionately led discussions on reforming how exams are perceived and experienced by children.

In her keynote, Ms. Khanna highlighted:

“Our children are not mere marks-producing machines—they are creative, sensitive individuals. Let’s make exams a space for expression, not suppression.”

  • There is a need for legal literacy among educators to ensure that school policies align with child protection laws such as POCSO and JJ Act.

  • We are promoting digital awareness and encouraging teachers to help students build healthy online habits in an increasingly tech-centric world.

Her insights were instrumental in connecting the legal framework to daily classroom realities. 

At the request of Anchor Lecturer Sunil Bhatt from SCERT, she provided detailed information on Section 32 of the RTE Act, outlining significant reforms anticipated by May 2025. She emphasized the importance of community engagement, joyful learning, and responsible parenting as the cornerstones of academic well-being.

Distinguished Participation

  • Mr. S. K. Barnwal, Secretary, SCPCR Uttarakhand, welcomed the shift toward child-sensitive education and reiterated SCPCR’s role in safeguarding children's rights across the state.

  • Dr. S. K. Singh, Deputy Secretary, SCPCR Uttarakhand, emphasized emotional safety and the role of institutions in nurturing student confidence and dignity.

  • Ms. Hemlata Gaur, BEO Raipur (Dehradun), extended heartfelt thanks to guests and educators for creating nurturing academic environments.

  • Dr. K. N. Bijalwan, Assistant Director, SCERT, spoke about aligning examinations with the curriculum and commended Uttarakhand’s stellar participation in Pariksha Pe Charcha, with over 4 lakh students involved.

Anchoring and Educational Insights by Sunil Bhatt

The event was skillfully anchored by Mr. Sunil Bhatt, whose engaging moderation kept the event cohesive and impactful. He also spoke on:

  • The upcoming influence of Section 32 of the RTE Act in resolving child grievances in schools is a topic of interest.

Powerful Presentations by Educators

  • Ms. Teena (lecturer, DIET Dehradun) shared reflections from students’ diaries, capturing the emotional rollercoaster of exam time: anxiety, irritability, frustration, and peer support.

  • Ms. Priya Gusain (Lecturer, SCERT Uttarakhand) focused on the physiological impact of stress and advocated for:

    • Deep breathing
    • Physical movement
    • Sleep, hydration, and nutrition
    • Integrating emotional awareness in the curriculum

Key Thematic Areas

1. Exams as a Celebration

Hon'ble PM Modi's vision inspired stakeholders to approach exams with enthusiasm, not fear, and to celebrate learning rather than stress performance.

2. Legal and Emotional Safety

Speakers discussed RTE, POCSO, and JJ Acts, advocating for safe and emotionally secure schools.

3. Digital Discipline and Behavior

Digital responsibility was emphasized—students must be guided to navigate the internet ethically and responsibly.

4. Family and Community Role

Strong calls were made for:

      • Increased parental involvement
      • Monitoring of screen time
      • Promoting respectful behavior and emotional bonding at home

5. Curriculum Rooted in National Identity

The speakers emphasized that:

  • Medium of instruction should preserve Indian cultural values

  • Curriculum should reflect national pride and global relevance

Symbolic Moments and Reflections

Memento Presentation

DEO, P. L. Bharati presented a memento to Ms. Geeta Khanna in recognition of her inspiring leadership and child rights advocacy.

Vote of Thanks

Dr. Bijalwan offered a warm vote of thanks, expressing appreciation:

  • The leadership of Ms. Geeta Khanna

  • Contributions of all dignitaries and educators

  • The Tech Team and IT Department of SCERT for their behind-the-scenes support, ensuring flawless technical execution of the event

Remarks from DEO P. L. Bharti

He reiterated the necessity for strict compliance with RTE provisions by all private schools, marking it essential for equitable education. 

Conclusion: A Turning Point in Assessment Culture

Pariksha Parv 7.0 wasn’t just an event—it was a movement for empathetic, legally aligned, and emotionally aware education.

  • It honored student voices, especially those burdened by academic pressure
  • It advocated for legal compliance and child safety
  • It highlighted teachers' and parents' roles in emotional nurturing
  • It aimed to restore joy and purpose in examinations

“Let our schools be havens of compassion and celebration. Let’s give our children not just education, but hope, courage, and happiness.”

Friday, April 11, 2025

कॉन्फ्रेंस हाल मे एससीईआरटी अपर निदेशक सकलानी द्वारा गुणवत्ता शिक्षा एवं संस्थान विकास पर विशेष चर्चा

दिनांक 11 अप्रैल 2025, को राज्य शैक्षिक अनुसंधान एवं प्रशिक्षण परिषद (एससीईआरटी) उत्तराखण्ड के सभागार में एक महत्वपूर्ण बैठक का आयोजन किया गया। इस बैठक में अपर निदेशक श्री पदमेन्द्र सकलानी ने सभी संकाय सदस्यों को संबोधित किया और एससीईआरटी को एक मॉडल संस्थान के रूप में स्थापित करने हेतु दिशा-निर्देश दिए।

बैठक के मुख्य बिंदु:

  • मानव संसाधन प्रबंधन: सकलानी ने एससीईआरटी एवं संबंधित डाइट संस्थानों में कार्यरत स्टाफ के फीडबैक, ट्रांसफर और पोस्टिंग से जुड़े मामलों पर खुलकर चर्चा की और कहा कि पारदर्शिता और कार्य आधारित मूल्यांकन ही भविष्य की दिशा तय करेगा।

  • संस्थान के विकास हेतु सहयोगात्मक कार्य: उन्होंने जोर देते हुए कहा कि एससीईआरटी और डाइट मिलकर राज्य में गुणवत्ता शिक्षा के लिए कार्य करें। सभी को टाइमलाइन आधारित योजनाओं पर ईमानदारी से काम करना होगा।

  • प्रोत्साहन की बात सकलानी ने स्पष्ट किया कि जो अधिकारी और प्रवक्ता संस्थान के लिए मेहनत और प्रतिबद्धता के साथ काम करेंगे, उन्हें प्रोत्साहन मिलेगा और उनका कार्य वरिष्ठ स्तर तक सराहनीय रूप में प्रस्तुत किया जाएगा।

आगामी एजेंडा की रूपरेखा:

इस अवसर पर सहायक निदेशक डॉ. के. एन. बिजलवान ने आने वाले वित्तीय वर्ष 2025-26 के लिए संभावित कार्य योजना और प्राथमिकता क्षेत्रों पर विस्तार से चर्चा की। उन्होंने कहा कि संस्थान को तकनीकी और अकादमिक दोनों स्तर पर आगे लाना हमारी जिम्मेदारी है।

ई-कंटेंट निर्माण पर विशेष निर्देश:

आईटी विभाग की बैठक के दौरान डॉ. बिजलवान ने ई-कंटेंट निर्माण को लेकर विशेष रूप से प्रवक्ता रमेश बडोनी और उनकी आईटी टीम को स्पष्ट रोडमैप तैयार करने के निर्देश दिए। उन्होंने कहा कि आने वाले समय में शिक्षक प्रशिक्षण और छात्र अधिगम में ई-कंटेंट की अहम भूमिका होगी।

यह बैठक न केवल संस्थान की कार्य संस्कृति को पुनर्परिभाषित करने की दिशा में एक मजबूत कदम रही, बल्कि सभी सदस्यों में सकारात्मक ऊर्जा और दृढ़ संकल्प का संचार भी हुआ। आने वाले समय में एससीईआरटी उत्तराखण्ड निश्चित ही एक राष्ट्रीय स्तर का उदाहरण बनकर उभरेगा।

#SCERTUttarakhand #ModelInstitute #QualityEducation #EduLeadership #eContentDevelopment #SCERTMeet2025

रतब्याणी ई-मैगजीन (दूसरा संस्करण - जुलाई 2025)

 

Wednesday, April 09, 2025

एससीईआरटी ने जारी की मुख्यमंत्री मेधावी छात्र प्रोत्साहन छात्रवृत्ति योजना 2025-26 के लिए आवेदन प्रक्रिया

राज्य शैक्षिक अनुसंधान एवं प्रशिक्षण परिषद (SCERT), उत्तराखंड द्वारा शैक्षणिक सत्र 2025-26 के लिए मुख्यमंत्री मेधावी छात्र प्रोत्साहन छात्रवृत्ति योजना के अंतर्गत कक्षा 6 और कक्षा 9 के छात्रों के लिए आवेदन प्रक्रिया और दिशा-निर्देश जारी कर दिए गए हैं।

योजना का उद्देश्य:

राज्य के होनहार छात्रों को आर्थिक सहायता प्रदान कर उनकी शिक्षा को प्रोत्साहन देना। यह योजना उन विद्यार्थियों के लिए विशेष रूप से लाभकारी है जो संसाधनों की कमी के बावजूद शैक्षणिक प्रदर्शन में उत्कृष्ट हैं।

🧾 पात्रता:

  • छात्र उत्तराखंड राज्य के किसी मान्यता प्राप्त सरकारी या सहायता प्राप्त विद्यालय में अध्ययनरत हो।

  • छात्र कक्षा 5 उत्तीर्ण कर कक्षा 6 में, या कक्षा 8 उत्तीर्ण कर कक्षा 9 में नामांकित हो।

  • पिछली कक्षा में उत्तीर्ण अंक निर्धारित मानकों के अनुरूप होने चाहिए।

Monday, April 07, 2025

Kaushalam Program Study Findings Unveiled at SCERT Uttarakhand

April 7, 2025 | Dehradun

Today marked a significant milestone in the journey of educational transformation in Uttarakhand as the findings of a rigorous longitudinal study under the Kaushalam program were unveiled at the Additional Director conference room of the State Council of Educational Research and Training (SCERT), Uttarakhand. The program, run jointly by SCERT and the Udyam Learning Foundation, aims to nurture 21st-century life skills and an entrepreneurial mindset among students across the state.

The study, conducted by a third-party research team from McGill University, Canada, spanned the academic year 2024–25 and was carried out in seven districts of Uttarakhand. By comparing treatment schools (implementing Kaushalam) with control schools, researchers assessed the program’s impact on Grade 9 students. The focus areas included four core life skills—communication, collaboration, critical thinking, and creative thinking—as well as key entrepreneurial traits such as self-awareness, grit, and the willingness to try new things.

The results were promising. The research indicated a measurable and positive improvement in the overall mindset and skill development of students who were part of the Kaushalam intervention. These insights reaffirm the value of embedding life skills and entrepreneurship in the school curriculum, especially for adolescents preparing to navigate a complex and dynamic world.

The meeting was chaired by Padmendra Saklani, Additional Director, SCERT. Shri Sunil Bhatt, State Coordinator of the Kaushalam Program, outlined the program’s vision and journey so far. The research findings were presented by Professor Joseph Levitan from McGill University, along with Kunal Mishra and Asia from the Udyam Learning Foundation, offering data-driven insights and rich narratives from the field.

Members of the SCERT team, including Dr K.N. Bijalwan, Gopal Ghughtyal, Sadhna Dimri, Manoj Shukla, Sudha Painuly, Usha Katiyar, S.P. Shimalti, Dinesh Raturi, Rakesh Gairola, and R Badoni, shared reflections, adding valuable context to the findings. Representatives from Udyam Learning Foundation—Rohit and Arvind—also contributed to the vibrant discussion.

The session concluded with a forward-looking dialogue on strengthening implementation and scaling efforts in the coming academic year. The collaborative spirit and shared commitment to student empowerment were evident throughout the event.

Overall, it was an enriching experience for everyone involved—an opportunity to reflect on the journey so far and gear up with renewed energy and purpose for the road ahead.

Sunday, April 06, 2025

Empowering Educators: A Mentoring Experience under the National Mission for Mentoring (NMM)

On April 6, 2025, Ramesh P. Badoni, National Awardee and IT Faculty from SCERT Uttarakhand, participated as a mentor for fellow mentors under the visionary initiative — the National Mission for Mentoring (NMM), launched by the National Council for Teacher Education (NCTE), Ministry of Education, Government of India.

The NMM, envisioned in Para 15.11 of the National Education Policy (NEP) 2020, aims to create a robust pool of outstanding professionals who are willing to mentor and support school teachers in enhancing educational outcomes and classroom practices across the country.

Area of Mentoring: ICT Integration with the 5E Teaching Model

The focal point of the session conducted by Ramesh P. Badoni was ICT integration in teaching plans, with a specific emphasis on designing lessons using the 5E Instructional ModelEngage, Explore, Explain, Elaborate, and Evaluate.

This structured approach not only aligns with the learner-centric philosophy of NEP 2020 but also encourages the meaningful use of digital tools in pedagogy. Here's how the model was contextualized for the mentoring session:

  • Engage—Using digital storytelling, interactive videos, and visual prompts to spark curiosity.

  • Explore—Introducing simulations, coding games, and inquiry-based tools to promote active exploration.

  • Explain: Facilitating clarity through screen recordings, collaborative documents, and discussion forums.

  • Elaborate—Extending learning with real-world projects, flipped classroom methods, and collaborative platforms.

  • Evaluate—Incorporating online assessments, self-check tools, and reflective e-portfolios.

This integration empowers teachers to craft engaging, technology-enabled lessons that foster deeper understanding and critical thinking among students.

Engagement with National Educators

The session witnessed the enthusiastic participation of over 25+ teacher educators and mentees from different corners of India. It was expertly moderated by Ms. Juile Shuba, the National Coordinator for NMM, whose insightful facilitation made the interaction deeply impactful.

What stood out was the collective energy and openness of all participants — a testament to the growing momentum for educational innovation and the commitment to quality teaching practices.

A Rewarding Exchange of Ideas

The mentoring dialogue was not only about sharing strategies but also about listening, learning, and co-creating solutions. Educators shared their on-ground realities, challenges, and aspirations — and together, the group explored ways to transform classrooms using ICT.

This peer-driven knowledge exchange validated the role of mentoring in professional development and reinforced the need for ongoing support networks among educators.

A Vision in Motion

The National Mission for Mentoring is more than a policy initiative — it is a movement that seeks to strengthen the heart of education: our teachers. By empowering mentors, we are building a chain of leadership and trust that extends into every classroom, especially in remote and under-resourced regions.

Ramesh P. Badoni expresses gratitude to NCTE, the Ministry of Education, and the mentoring community for this incredible opportunity. It was truly a memorable and energizing experience to interact with a national network of educators dedicated to redefining the future of learning in India.

Let Us Continue the Journey Together

With initiatives like NMM and the collaborative spirit of educators, the dream of NEP 2020 is not far from reality. The mission continues — to inspire, to mentor, and to lead education into a bold, inclusive, and digitally empowered future.

#RameshPBadoni #NationalAwardee #SCERTUttarakhand #MentorForMentors #NMM #NEP2020 #ICTinEducation #5ELessonPlan #DigitalPedagogy #TeacherDevelopment #NCTEIndia #MOEIndia

Saturday, April 05, 2025

SCERT उत्तराखण्ड में नव वित्तीय वर्ष 2025-26 की योजनाओं पर आंतरिक बैठक सम्पन्न

 
05 अप्रैल 2025

नववित्तीय वर्ष 2025-26 के शुभारंभ के अवसर पर SCERT उत्तराखण्ड में एक महत्वपूर्ण उच्चस्तरीय बैठक का आयोजन किया गया। इस बैठक का नेतृत्व SCERT के अपर निदेशक डॉ पदमेन्द्र सकलानी द्वारा किया गया। बैठक का उद्देश्य आगामी शैक्षणिक वर्ष की योजनाओं की समीक्षा करना, कार्यक्रमों के क्रियान्वयन की रूपरेखा तैयार करना और पाठ्यक्रम विकास, पुस्तक निर्माण, डिजिटल सामग्री एवं पुस्तकालय प्रबंधन जैसे क्षेत्रों में समन्वित प्रयास सुनिश्चित करना रहा।

डॉ के. एन. बिजलवान द्वारा प्रस्तुतीकरण और निर्देशन

बैठक में प्रोग्राम मॉनिटरिंग विभाग के प्रमुख एवं सहायक निदेशक डॉ के. एन. बिजलवान ने भारत सरकार द्वारा स्वीकृत प्रस्तावों (Proposals) की विस्तृत जानकारी साझा की। साथ ही उन्होंने हाल ही में सम्पन्न Project Approval Board (PAB) बैठक के निर्णयों पर भी प्रकाश डाला।

डॉ बिजलवान ने कहा कि इस वर्ष कक्षा 1 से 6 तक की पाठ्यपुस्तकों को राष्ट्रीय शिक्षा नीति (NEP) 2020 तथा राज्य पाठ्यचर्या फ्रेमवर्क (SCF) के अनुरूप विकसित किया जाएगा। उन्होंने पाठ्यक्रम निर्माण कार्य को विभागीय समन्वय के साथ प्राथमिकता पर ससमय पूर्ण करने पर बल दिया ताकि आगामी वर्ष में पुस्तकों की स्कूलों तक समय पर आपूर्ति सुनिश्चित की जा सके।

डॉ बिजलवान ने विशेष रूप से यह निर्देश भी दिए कि कक्षा 1-3 और कक्षा 6 की नई पाठ्यपुस्तकों के लिए विषयवार ऑनलाइन ओरिएंटेशन की तैयारी की जाए। इसके लिए सभी संकाय सदस्यों को निर्देशित किया गया कि वे प्रत्येक विषय का प्रस्तुतीकरण तैयार कर 8 अप्रैल तक प्रस्तुत करें, ताकि शीघ्र ही ऑनलाइन बैठक आयोजित की जा सके और पाठ्यपुस्तक निर्माण की प्रक्रिया को गति दी जा सके।


समग्र शिक्षा एवं DIKSHA से जुड़ी परियोजनाएं

बैठक में समग्र शिक्षा अभियान के अंतर्गत स्वीकृत परियोजनाओं की कार्ययोजना (Timeline) तय करने के निर्देश भी दिए गए। इसके साथ ही DIKSHA पोर्टल के लिए गुणवत्तापरक ई-कंटेंट निर्माण को लेकर विस्तृत चर्चा हुई।
डॉ बिजलवान ने सभी विषय प्रवक्ताओं से कहा कि वे एक-एक मॉडल ई-कंटेंट प्रदर्शित करें, जिससे आगे की सामग्री निर्माण की दिशा स्पष्ट की जा सके। उन्होंने गुणवत्ता सुनिश्चित करने के लिए विषय विशेषज्ञता एवं नवाचार का समावेश करने पर जोर दिया।


पुस्तकालय प्रबंधन एवं डिजिटल संसाधनों पर बल

बैठक में पुस्तकालय (लाइब्रेरी) के प्रबंधन, संदर्भ पुस्तकों के नवीन संग्रह और सूची निर्माण पर भी विशेष चर्चा हुई। आईटी प्रवक्ता आर. पी. बडोनी ने सुझाव दिया कि पुस्तकालय को डिजिटल संसाधनों के रूप में भी विकसित किया जाए, जिसमें डाइट से प्रशिक्षित शिक्षक-प्रशिक्षुओं की मदद से  पुस्तकालय संचालन और प्रबंधन में सहयोग लिया जा सकता है। ई कंटेन्ट निर्माण पर बडोनी से अपने सुझाव भी रखे ताकि दीक्षा पोर्टल पर रोचक और आकर्षक संसाधनों की प्रदेश अपनी रीपाज़टॉरी बना सके ।  

अनुभव साझा, प्रेरणादायक संवाद और नवाचार पर बल

बैठक के दौरान अपर निदेशक डॉ पदमेन्द्र सकलानी ने अपने दीर्घकालीन सेवाकालीन अनुभव साझा करते हुए शिक्षकों से तकनीकी उपयोग में विवेक और संतुलन बनाए रखने की सलाह दी। उन्होंने कहा कि तकनीक का उपयोग शिक्षक को "स्मार्ट" तो बना सकता है, किंतु शिक्षक को तकनीक का गुलाम नहीं बनना चाहिए।

उन्होंने शिक्षकों से आग्रह किया कि वे अपने भीतर एक "प्रेरणादायक शिक्षक" को खोजें, जो विद्यार्थियों के प्रति संवेदनशील हो और उन्हें जीवनमूल्यों से जोड़ने में सक्षम हो। उन्होंने कवि जॉन कीट्स की रचनाओं और अपने विद्यालय जीवन के प्रेरक शिक्षकों का स्मरण करते हुए शिक्षकों को "निर्णायक भूमिका निभाने वाले शिक्षक" बनने की अपील की।

प्रवक्ताओं के विचार और चर्चाएं

  • प्रवक्ता सुनील भट्ट ने अपने विभाग द्वारा विकसित "विरासत पुस्तक" का उल्लेख किया।

  • भुवनेश पंत ने एनिमेटेड टीचिंग प्लान पर विचार रखे।

  • डॉ अजय चौरसिया ने अपने अपने प्रॉपजल पर timeline देने की बात अपील की गई 

  • आईटी प्रवक्ता एस. पी. वर्मा ने बताया कि इस दिशा में कार्य के लिए पर्याप्त संसाधनों की आवश्यकता है, और उस पर योजनाबद्ध ढंग से कार्य किया जाएगा।

  • डॉ अवनीश उनियाल और डॉ संजीव चेतन ने पूर्ववर्ती कार्यक्रमों से सीख लेते हुए भविष्य की दिशा पर जोर दिया।

  • डॉ रंजन भट्ट ने प्रवक्ताओं को श्रेणीबद्ध तरीके से कार्य करने हेतु मार्गदर्शन प्रदान किया।

  • डॉ कामक्षा मिश्रा और मनोज बहुगुणा ने NEP 2020 के तीन प्रमुख वर्टिकल्स पर प्रस्तुति देकर अपर निदेशक को संक्षिप्त जानकारी दी।


बैठक के अंत में डॉ बिजलवान ने सभी संकाय सदस्यों का आभार व्यक्त करते हुए विश्वास जताया कि SCERT उत्तराखण्ड आगामी वर्ष में शैक्षिक नवाचार, गुणवत्तापूर्ण सामग्री निर्माण और समयबद्ध कार्यक्रमों की दिशा में अनुकरणीय कार्य करेगा।

Thursday, April 03, 2025

उत्तराखंड सरकार ने ‘हमारी विरासत एवं विभूतियां’ पुस्तक को लागू करने का शासनादेश जारी किया


देहरादून, 03 अप्रैल 2025 – उत्तराखंड सरकार ने राज्य के स्कूली पाठ्यक्रम में ‘हमारी विरासत एवं विभूतियां’ पुस्तक को आधिकारिक रूप से लागू करने का शासनादेश जारी कर दिया है। सचिव विद्यालयी शिक्षा रविनाथ रामन ने बताया कि यह पुस्तक कक्षा 6 से 8 तक के विद्यार्थियों के लिए होगी और इसका मुख्य उद्देश्य उत्तराखंड की समृद्ध सांस्कृतिक धरोहर, ऐतिहासिक घटनाओं और महापुरुषों के योगदान को नई पीढ़ी तक पहुँचाना है।

शासनादेश की मुख्य बातें:

राज्य शैक्षिक अनुसंधान एवं प्रशिक्षण परिषद (SCERT) द्वारा तैयार की गई यह पुस्तक अब उत्तराखंड के सभी सरकारी और सरकारी सहायता प्राप्त विद्यालयों में अनिवार्य रूप से इसी सत्र से पढ़ाई जाएगी। सचिव शिक्षा विभाग ने शासनादेश जारी करते हुए सभी जिला शिक्षा अधिकारियों को निर्देश दिया है कि वे सुनिश्चित करें कि यह पुस्तक इस  शैक्षणिक सत्र से विद्यालयों में लागू हो।

शासनादेश के अनुसार:

1. अनिवार्य पाठ्यक्रम – ‘हमारी विरासत एवं विभूतियां’ पुस्तक को कक्षा 6, 7 और 8 के पाठ्यक्रम में शामिल किया जाएगा।

2. राज्यभर में क्रियान्वयन – उत्तराखंड के सभी सरकारी और सहायता प्राप्त विद्यालयों में इसे लागू किया जाएगा।

3. शिक्षकों का प्रशिक्षण – शिक्षकों को इस पुस्तक की विषयवस्तु को प्रभावी ढंग से पढ़ाने के लिए विशेष प्रशिक्षण दिया जाएगा।

4. सांस्कृतिक जागरूकता – इस पुस्तक का उद्देश्य छात्रों में अपने राज्य की संस्कृति, परंपराओं और इतिहास के प्रति गर्व और जागरूकता विकसित करना है।

पुस्तक का संक्षिप्त विवरण

‘हमारी विरासत एवं विभूतियां’ पुस्तक उत्तराखंड की ऐतिहासिक और सांस्कृतिक धरोहर को रोचक अंदाज में प्रस्तुत करती है। इसमें राज्य के विभिन्न लोकनायक, स्वतंत्रता सेनानी, वीरांगनाएं, कारगिल के शहीदों के अलावा उत्तराखंड आंदोलन और धार्मिक स्थलों की जानकारी दी गई है। पुस्तक में उत्तराखंड की लोक कथाएँ, पारंपरिक वेशभूषा, व्यंजन, मेले और त्योहारों का भी वर्णन किया गया है।

निदेशक बन्दना गर्ब्याल ने एस सी ई आर टी को दिया बधाई संदेश और कहा , “हमारी सांस्कृतिक धरोहर हमारी पहचान है। यह पुस्तक नई पीढ़ी को अपने गौरवशाली इतिहास और परंपराओं से परिचित कराएगी। उत्तराखंड की संस्कृति और विरासत का प्रचार-प्रसार करना हम सबकी जिम्मेदारी है।”

अपर निदेशक पदमेन्द्र सकलानी ने कहा कि शासनादेश जारी होने के साथ ही यह पुस्तक उत्तराखंड के विद्यालयों में प्रभावी रूप से लागू हो जाएगी। सरकार का मानना है कि इससे राज्य के युवा अपने इतिहास और परंपराओं से अधिक जुड़ाव महसूस करेंगे और अपनी सांस्कृतिक धरोहर को संरक्षित रखने की दिशा में कार्य करेंगे। इस पुस्तक लेखन के समन्वयक और सम्पूर्ण टीम को भी उन्होंने बधाई दी । 

Tuesday, April 01, 2025

पदमेन्द्र सकलानी बने उत्तराखण्ड राज्य शैक्षिक अनुसंधान एवं प्रशिक्षण परिषद (SCERT) के नए अपर निदेशक

उत्तराखण्ड राज्य शैक्षिक अनुसंधान एवं प्रशिक्षण परिषद (SCERT) के नए अपर निदेशक के रूप में पदमेन्द्र सकलानी ने आज कार्यभार ग्रहण किया। उनके स्वागत के लिए परिषद के सहायक निदेशक डॉ. के.एन. बिजलवान ने SCERT के अपर निदेशक कॉन्फ्रेंस कक्ष में एक कार्यक्रम आयोजित किया। इस अवसर पर परिषद के संकाय सदस्य, अधिकारी, प्रशासनिक अधिकारी एवं कार्यालय कर्मचारी भी उपस्थित रहे। निदेशक बन्दना गर्ब्याल ने अपर निदेशक पद ग्रहण के लिए सकलानी को बधाई संदेश दिया और कार्यों मे गति के साथ साथ नवाचार के लिए भी प्रेरित किया । 


कार्यभार ग्रहण करने के पश्चात, अपर निदेशक सकलानी ने सभी विभागों से परिचय प्राप्त किया और विभागवार बैठक आयोजित की। उन्होंने शिक्षा की गुणवत्ता सुधारने के उपायों पर मंथन किया और कहा कि आधुनिक आवश्यकताओं के अनुरूप शिक्षण को अधिक उपयोगी बनाने के लिए सभी को समर्पित भाव से कार्य करना होगा।

पदमेन्द्र सकलानी इससे पूर्व प्रदेश और विभिन्न परियोजनाओं में कई उच्च पदों पर सेवाएं दे चुके हैं। वर्तमान में वे उत्तराखण्ड के महानिदेशालय में संयुक्त निदेशक के पद पर कार्यरत हैं। वे भौतिकी में निष्णात हैं और आयोग से कमीशन प्राप्त एक निपुण अधिकारी हैं। सरल स्वभाव और निर्णायक क्षमता के लिए प्रसिद्ध सकलानी ने अपने संबोधन में पूर्व अपर निदेशक प्रदीप कुमार रावत का उल्लेख करते हुए कहा कि हमें उत्तराखण्ड SCERT को एक सेंटर ऑफ एक्सीलेंस बनाना है। इसके लिए हमारे पास सभी आवश्यक संसाधन एवं निपुण मानव संसाधन उपलब्ध हैं।

सकलानी ने अपने संबोधन में कहा, "आप प्रयास कीजिए, काम कीजिए, मैं आपका पूरा साथ दूंगा।" उन्होंने टीम भावना के साथ कार्य करने का आग्रह किया और सफलता के लिए समयपालन को एक महत्वपूर्ण मंत्र बताया। साथ ही, उन्होंने यह भी कहा कि किसी भी प्रकार के बाहरी प्रभाव में आकर कार्य न करें और निष्पक्ष निर्णय लें।

उनके नेतृत्व में SCERT उत्तराखण्ड शिक्षा के क्षेत्र में नई ऊंचाइयों को छूने के लिए तत्पर रहेगा।

Empowering Children Through Digital Literacy: The Continued Learning Access Project (CLAP): Annual Report 2024-25

In the fast-evolving digital age, ensuring access to technology-driven education for every child has become a priority. The Continued Learning Access Project (CLAP) is a significant initiative aimed at bridging the digital divide in Uttarakhand. Designed to provide digital literacy and accessibility to students, especially in remote and underserved areas, CLAP is transforming learning experiences and empowering young minds for a brighter future.

The Need for Digital Literacy

The digital landscape is rapidly changing the way education is delivered. However, in many parts of Uttarakhand, access to digital learning tools remains limited due to infrastructural constraints, financial limitations, and a lack of awareness. Recognizing this challenge, CLAP was initiated to ensure that children, irrespective of their socio-economic backgrounds, have the opportunity to learn and grow in a digitally connected world.

Objectives of CLAP

CLAP is designed with the following key objectives:

  • Enhancing Digital Skills: Providing fundamental digital literacy training to students, making them proficient in using computers, tablets, and online educational resources.

  • Bridging the Digital Divide: Ensuring equitable access to technology in government schools and underserved communities.

  • Capacity Building for Teachers: Equipping educators with the necessary skills to integrate digital tools into their teaching methodologies effectively.

  • Promoting Safe Digital Practices: Raising awareness about cyber safety and responsible internet usage among students and teachers.

  • Encouraging Innovation in Learning: Implementing interactive learning approaches such as online quizzes, gamified education, and digital storytelling to make learning more engaging.

Implementation and Impact

CLAP has successfully reached several districts across Uttarakhand, with a focus on providing essential digital infrastructure and training programs. The project has facilitated:

  • The establishment of digital learning hubs in schools.

  • Training workshops for teachers and students on using ICT tools effectively.

  • Partnerships with local government bodies and educational institutions to ensure sustainability.

  • Distribution of tablets, laptops, and digital learning materials to schools in remote locations.

The impact has been profound, with students displaying increased confidence in using digital tools for learning. Teachers have also reported a noticeable improvement in student engagement and comprehension, thanks to the integration of multimedia and interactive learning methods.

Challenges and the Way Forward

Despite its successes, CLAP faces challenges such as inadequate infrastructure, internet connectivity issues in remote areas, and the need for continuous training of educators. Moving forward, the project aims to:

  • Expand digital access to more schools and communities.

  • Develop a statewide digital curriculum tailored to local needs.

  • Strengthen partnerships with government and private stakeholders to ensure sustainable growth.

  • Foster student-led digital innovation projects to encourage problem-solving and creativity.

The Continued Learning Access Project (CLAP) is a step toward a digitally empowered future for Uttarakhand’s students. By fostering digital literacy, enhancing educational access, and equipping teachers with ICT skills, CLAP is not just a project—it’s a movement towards transforming education in the state. With continued support and collaboration, this initiative can pave the way for a more inclusive, innovative, and technologically advanced learning ecosystem for all.